Helgekommentaren ved Aage Borchgrevink:

Jeg er den nye Mads Hansen

---”Taco, Eva Mendez, gringo, costa, chorizo Santa Maria, tex mex, Shakira”: Etter et langt arbeidsliv på diverse kontorer, inklusive hjemmekontoret, har jeg funnet at jeg vil bli artist.

FLU HARTBERG
FLU HARTBERGVis mer
Meninger

Ja, det er på tide å realisere seg selv, og hvor vanskelig kan det være å tjene penger på folks sentimentale behov?

Hver sommer løfter nye sanger på hitlistene, og gjør opphavskvinnene og –mennene til kjente og kjære skikkelser, som gjerne resirkuleres ”Neste sommer”, for å si det med De Lillos. Den som klarer å plante flagget i sommerland, kan dermed regne med en pålitelig årlig inntektskilde.

For å lage den neste sommerlåten har jeg foretatt en kjapp og overfladisk analyse av norske klassikere basert på en ikke særlig avansert teori om at når det gjelder sommeren er det følelser som gjelder. Men ikke alle følelser.

Du har ikke en sint sang om sommeren, eller en sang full av avsky. Du tråkker rett og slett ikke nordmenns uoffisielle religion på tærne. Og hvis du nevner ting som regnvær, mygg og flatfyll, må du sørge for å gjøre det i en ironisk tone.

Med ”Sommerkroppen” beviste Mads Hansen at humor selger, også i juli.

Det gjelder bare ikke å dra den for langt, slik Kaveh og Arshad gjorde i sin remiks av Sandra og Philips ”Sommerflørt”. Folk ler kanskje av at ”baby liker en svarting”, men de vil ikke vite at du ”har en svart ting.” Da funker det bedre å være litt ullen, slik Gyllene Tider var i ”Sommartider”: ”Läppar mot läppar som tar mej i land.”

Befinner du deg på dypt vann, vil en båtmetafor ta deg i havn. Det slår aldri feil i en sommerlåt. Grunnleggende sett foregår sommerlåta alltid utendørs og innaskjærs. Trass i at hytta ifølge den tyske forfatteren Hans Magnus Enzensberger er nordmenns tempel, foregår sommerlåta helst på stranda – et spennende grenseland mellom land og vann, virkelighet og drøm, henne og ham.

Men selv om sex er saken, nevner man ikke Herren ved hans navn. Den norske sommerlåtens mest gjennomtenkte og hardtarbeidende kollektiv, Postgirobygget, behandler utallige sommerflørter i tekstene sine, men går taktfullt rundt grøten når partene går i klinsj: ”Vi lyser etter krabber helt til klokka blir fire.”

Fiske- og sjømatmetaforer fungerer utmerket i beskrivelsen av natteløping om sommeren, men vær klar over at krabber og muslinger på engelsk (crabs, clams) er ord som også viser til mindre heldige konsekvenser av sommerflørting. Antakelig er dette ikke en intendert assosiasjon fra Postgirobyggets side, for ekte sommerslagere handler aldri om at du må til legen etter å ha vært på festival.

Men sommerlåta forteller deg gjerne hva som bra og hva som er dårlig. ”Kapitalens krokodiller,” synger De Lillos fra Oslo vest, ”stive blikk bak mørke briller” – vi skjønner umiddelbart at her har noen gjort dårlige valg. Det rette er selvsagt ”å ligge på et svaberg og bare være til.” Hvordan vedkommende har råd til det, trenger ikke sangen å utdype: Om sommeren er alle rentenister.

Postgirobygget har også forstått dette, men ser det fra motsatt perspektiv: ”De siste 24 timer, har jeg bare vært på jobb”. Den mollstemte hovedpersonen i låta ”Tidløs” er antakelig en av kapitalens krokodiller som har kommet på bedre tanker: ” Har alltid trodd at pengervar det jeg ville ha, nå vet jeg at jeg trenger en solskinnsdag.”

Sangen er eksempel på to viktige sommerlåt-prinsipper: melankoli er en grunnleggende del av den lyseste tiden på året. For dagene mørkner raskt og den beste sommeren er den som en gang var eller den som kanskje aldri vil komme. ”Summertime sadness,” som Lana del Rey synger, og antyder at årstida aldri vil leve opp til hypen.

Tittelen tidløs forteller om et annet trekk ved sommeren: Etter skoleavslutningene trer folk ut av hverdagen, og inn i en mytisk tid som både henger tett sammen med som har vært, nostalgien, og det som skal komme, forventningen. Derfor kan sommerlåta gjerne starte som et eventyr. ”Det var en gang en sommer”, synger De Lillos i ”Neste sommer” og omdanner sommeren fra tid til sted, et eventyrland hinsides kronologien.

Siden jeg etter alt dette fremdeles ikke har klart for meg hvordan sommerhiten min skal låte, er det godt å vite at det finnes en plan b. Anders Nilsens hjemmesnekrete ”Salsa Tequila” ble spilt over hele Europa sommeren 2014, og årsaken til siddisens suksess var at han oppdaget at sommerlåter gjerne var på spansk. Siden han ikke kunne et kvekk spansk, rasket han sammen følgende udødelige refreng:

”Salsa, tequila, corazón cerveza, muy bueno.”

Budskapet er krystallklart. Ikke overtenk sommeren.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.