Jeg er en skoletaper

Politikerne bør lytte til fagpersoner på evnerike barn. Og aller helst barna selv, som står i fare for å utvikle lav selvtillit.

FOR LETT: — Jeg gikk ut av grunnskolen med to svært uheldige «gaver»: Jeg hadde ikke lært at jeg måtte jobbe for å oppnå gode resultater, de kom av seg selv. Jeg hadde heller ikke fått en sunn identitet og gruppetilhørighet, men følte meg isolert og utenfor fellesskapet, skriver kronikkforfatteren. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB Scanpix
FOR LETT: — Jeg gikk ut av grunnskolen med to svært uheldige «gaver»: Jeg hadde ikke lært at jeg måtte jobbe for å oppnå gode resultater, de kom av seg selv. Jeg hadde heller ikke fått en sunn identitet og gruppetilhørighet, men følte meg isolert og utenfor fellesskapet, skriver kronikkforfatteren. Foto: Bjørn Sigurdsøn / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

De siste åra har de såkalte evnerike barna fått stadig mer oppmerksomhet i media. Den siste debatten kom etter at NHO-leder Kristin Skogen Lund gikk ut i A-magasinet og fortalte om manglende utfordringer i skolen, og fikk svar av Landsstyremedlem i SV, Sunniva Holmås Eidsvoll. Sistnevnte deler opplagt ikke forståelsen av hva manglende utfordringer kan gjøre med et lite og forventningsfullt barnesinn, og går dermed indirekte til angrep på disse barna ved å slå ned stemmen Skogen Lund forsøker å gi dem.

En kan spore et sinne og engasjement hos Eidsvoll, som avslører at hun opplever kravet om tilpasset opplæring og oppfølging av de evnerike som urettferdig mot dem hun virkelig er bekymret for; de faglig svake elevene, de med psykiske problemer, læringsvansker eller nedsatt funksjonsevne.

Sunniva Holmås Eidsvoll feiler i å se at disse hun er bekymret for, faktisk også rommer evnerike eller sågar eksepsjonelt høyt intelligente barn. Vi hører Sofie Høgestøl fortelle i sitt tilsvar til Eidsvoll den 16. januar, om sin egen skolegang. Hun skriver at hun slet med dysleksi, noe som sorterer under læringsvansker og følgelig skulle vekke Eidsvolls bekymring. Men at dette ikke ble oppdaget ettersom hun samtidig var «flink» og evnerik. Dessverre er ikke alle evnerike barn samtidig «flinke».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer