FREMDELES FEMINIST: Susanne Sundfør har fremdeles meninger om hvordan kvinner blir behandlet i musikkbransjen. Hun er glad for at hun kastet seg inn i debatten for seks år siden, da hun holdt sin famøse Spellemann-takketale, og dermed har bidratt til at andre kvinner også har sagt ifra. Foto: Anders Grønneberg
FREMDELES FEMINIST: Susanne Sundfør har fremdeles meninger om hvordan kvinner blir behandlet i musikkbransjen. Hun er glad for at hun kastet seg inn i debatten for seks år siden, da hun holdt sin famøse Spellemann-takketale, og dermed har bidratt til at andre kvinner også har sagt ifra. Foto: Anders GrønnebergVis mer

- Jeg er en veldig snill kjæreste

Susanne Sundfør tar for seg alt fra voldelige forhold til sukkersøt forelskelse på sitt kommende album.

(Dagbladet): Kjærligheten, dette sanselige forholdet mellom to mennesker, har vært et yndet tema i kunst og kultur siden tidenes morgen.

Så også hos Susanne Sundfør (28), med et visst fokus på de destruktive sidene av en slik relasjon.

Når Norges mestselgende artist de siste fem åra gir ut sitt fjerde studioalbum til neste år, har hun til og med - for å fjerne all tvil - valgt å kalle det for «Ten Love Songs».

- Albumet handler om alt fra voldelige forhold til sukkersøt forelskelse, forteller Sundfør til Dagbladet.

Lysere toner En smakebit i form av singelen «Fade Away» er klar allerede i dag. Rent melodisk byr den på en smule lysere poptoner enn hva man har vært vant med fra den kanten som soloartist, men den handler altså om et kjærlighetsforhold som tar slutt.

«Fade away. Till you're out of sight. Out of sight,» som Sundfør synger i refrenget.

- Det er en klassisk kjærlighetslåt, som handler om å slå opp. Du har sikkert vært i et forhold hvor du mister litt gnisten og dere sklir ifra hverandre.

- Hvordan er du selv når det kommer til kjærligheten?

- Det må du nesten spørre eksene mine om.

- Du har ikke reflektert rundt det selv?

- Det er jo veldig personlig. Jeg vil si at jeg er veldig hengiven, men jeg vil også være fri. Jeg vil kunne reise rundt, gjøre akkurat som jeg vil og jobbe med musikken slik jeg ønsker. Det er veldig viktig for meg.

- Vil du si at du er en god kjæreste?

Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer

- Ja.

- Hva legger du i det?

- At jeg er snill. Mest av alt er jeg veldig snill.

Angrer ikke Susanne Sundfør er ikke ofte i media frivillig. Og når hun først har vært det, har det ofte skapt debatt eller kontroverser. Hun ble for eksempel meget omdiskutert i 2007, da hun ytret følgende korte setning i Spellemann-takketalen sin:

«Jeg er først og fremst artist, ikke først og fremst kvinne».

Tre år seinere fulgte hun opp med å trekke seg fra Spellemann-klassen «årets kvinnelig artist» fordi hun var kritisk til at mannlige og kvinnelige artister ble vurdert hver for seg.

I tillegg skapte det flere avisoppslag da hun ba deler av publikummet sitt om å spise bæsj etter en konsert på Kongsberg i 2012 - noe hun ikke har kommentert før nå.

- Er det noe du angrer på?

- Jeg har aldri angret på noe av de feministiske tingene seg har sagt. Jeg synes derimot det har vært viktig. Jeg er fortsatt feminist og har sterke meninger om de tingene. Mange jenter blir urettferdig behandlet og har mange fordommer mot seg. Jeg synes for eksempel at sommerens debatt om kjønn i musikkbransjen har vært kjempebra. Man har hatt med mange sterke feministiske stemmer med, ikke bare damer, og det har gjort den konstruktiv.

Bæsjebeskjed - Jeg angrer heller ikke på bæsjkommentaren, men hendelsen ble framstilt litt feil i media. Det var ikke slik at jeg på slutten av konserten ropte ut at alle kunne gå hjem og spise bæsj. Jeg sa at det var hyggelig at alle kunne komme og takket de som hadde lyttet på konserten, men ga resten av dem beskjed om at de kunne gå hjem og spise bæsj. Og så lo jo alle. Det var en spøk, men med et liten kniv i siden, forklarer Sundfør.

- Har du følt at du har blitt holdt tilbake i musikkbransjen på grunn av kjønnet ditt?

- Ja, det har jeg. Men jeg vil ikke nevne enkelttilfeller. Da kommer det en tittel på dette intervjuet som jeg ikke ønsker. Men la meg si det sånn: Jeg har ikke møtt musikere, og da tenker jeg på mannlige musikere, som har sagt noe diskriminerende eller forskjellsbehandlet meg. Det kommer mer fra journalister og bransjen.

- Jeg har til tider møtt noen gammelmannsholdninger. Men jeg tror det er i ferd med å endre seg. Jeg merker allerede en endring i hvordan man forholder seg til jenter nå sammenliknet med da jeg kom inn i musikkbransjen. Jenter sier mer ifra nå.

- Føler du at du har bidratt til det?

- Ja, det gjør jeg. Fordi jeg har sagt ifra. Det synes jeg er kjempeviktig å gjøre.

Ble lei av å produsere Den nye singelen «Fade Away» ble unnfanget i Los Angeles, der Sundfør har bodd i perioder de siste åra.

- Jeg hadde lyst til å lage en kjørelåt, som man da altså skal høre på mens man kjører. Det er kanskje litt politisk ukorrekt sånn miljømessig, man kan sikkert sykle mens man hører på den også, sier hun.

Låta har Sundfør produsert selv, slik hun har gjort med de fleste låtene på albumet som kommer i februar. Hun skulle egentlig gjøre alt selv, men ting gikk ikke etter planen. Til slutt hadde hun hanket inn Jonathan Bates i Big Black Delta, Anthony Gonzales i M83 og hennes mangeårige samarbeidspartner Lars Horntveth på tre av låtene.

Nå blir det lenge til hun har tenkt å produsere selv igjen.

- Jeg ville produsere min egen musikk fordi jeg ville at den skulle bli akkurat slik jeg forestilte meg på forhånd. Men etter å ha gjort det, så blir det jævlig lenge til neste gang. Neste gang vil jeg jobbe med andre. Jeg klarte jo å produsere, men det er ikke så inspirerende og givende som å jobbe med andre, sier 28-åringen.

Da Sundfør jobbet i studio med bandet Bow to Each Other i fjor, ble hun den første profilerte, kvinnelige musikkprodusenten siden Trude Midtgård starta karrieren sin bak spakene på Motorpsychos «Lobotomizer» i 1991. Artister som Anneli Drecker og Anja Garbarek har produsert eget materiale, men aldri gjort den samme jobben for andre. 

- Damer er jo ledere i andre yrker, men i musikkbransjen er det få av dem. Det er veldig rart. Jeg tror kanskje at det det kan føles intiminating, for å kaste litt rundt på engelske ord. Da jeg produserte for Bow To Each Other, spurte jeg meg selv om jeg virkelig ville få dette til og om jeg hadde nok kunnskap. Men å være produsent, er et vidt begrep. Du kan være superprodusent med digert studio, men bare trykke record og si «more cowbell». Eller så kan du være mye mer involvert i arrangering og komposisjon, sier Sundfør.

Mikrohumor Da Sundfør ga ut låta «White Foxes» i forbindelse med sin forrige plate «The Silicone Veil», ble hun parodiert av komikerduoen Bye & Rønning.

Artisten har sagt at hun synes de kunne fått mer humor ut av parodien - siden det ikke finnes noe av den slags i musikken hennes.

- Er musikken din fremdeles helt humorfri?

- Det spørs hva du mener med humor. Jeg synes for eksempel det er veldig morsomt med mikrobølgeovnen som plinger i midten av «Fade Away». Men andre kommer kanskje ikke til å tolke det som humor. Tekstene er det nok fremdeles lite humor å spore i, forteller Sundfør.

Også «White Foxes» handlet om et brudd. Aner man en rød tråd i singelvalg?

- Njaaa. Den handet også om et breakup, men det var kanskje litt mer fandenivoldsk.   

- Er det observerende tekster eller selvopplevde? 

- På plata er det mest observerende tekster. Det er ikke nødvendigvis noe som er selvopplevd. Og det blir uansett ikke rett av meg å sitte og si at det og det handler om den fyren. 

- Men følelsene er vel selvopplevde? 

- Det er vanskelig å skrive slike låter uten å ha følt på de følelsene. Men altså, jeg liker David Lynch sin holdning til temaet. Han mediterer før han går på den lokale dineren og bestiller en jordbærmilkshake. Så lager de mest disturbing filmene som finnes. Han skriver i boka «Catching the Big Fish» at det går an å forestille seg forferdelige ting uten å ha opplevd det selv. Og jeg føler at jeg ligner litt på ham i det. Det er ikke alt som trenger å være personlig. Men det betyr ikke at jeg ikke kan leve meg inn i andres situasjoner, sier Sundfør.