UTGANGSPUNKTET: I forordet til Martin Kellermans nye tegneseriebok kritiserer Karl Ove Knausgård måten han blir portrettert på i tegneserien som beskriver møtet mellom ham selv og Kellerman da de begge besøkte Fredrik Skavlans talkshow i fjor. Foto: PELIKANEN FORLAG
UTGANGSPUNKTET: I forordet til Martin Kellermans nye tegneseriebok kritiserer Karl Ove Knausgård måten han blir portrettert på i tegneserien som beskriver møtet mellom ham selv og Kellerman da de begge besøkte Fredrik Skavlans talkshow i fjor. Foto: PELIKANEN FORLAGVis mer

«Jeg er for faen ikke sur. Jeg er for faen ikke innadvendt»

Knausgård svarer Rocky-tegneren i forordet til ny bok.

(Dagbladet:) Martin Kellermans selvbiografiske tegneserie «Rocky» feirer 15 år i år, og i disse dager kommer tegneserieboka «Rocky facer demonene» ut på Pelikanen forlag.

Pelikanen er Karl Ove Knausgårds eget forlag, og Knausgård har selv skrevet forordet til boka. Det kommer i form av et åpent brev til Kellerman fra Knausgård selv, som kommenterer en av begivenhetene i boka.

Den nye tegneserieboka inneholder blant annet beskrivelsen av hvordan Kellerman, i tegneseriebikkja Rockys skikkelse, får bokkontrakt med Pelikanen, og ender med at han havner på Skavlan sammen med Knausgård.

«Sur som en gammal pipa»
Og Knausgård er ikke bare fornøyd med tegneserieversjonen av seg selv, skal vi tro forordet - som, la gå, muligens kan være bittelitt humoristisk ment.

«Jeg så hvordan du hadde tegnet meg, det var nok, det kunne jeg ikke forholde meg til, og jeg ba Linda, kona mi, si fra når Skavlan-episodene var over, og det igjen var trygt å lese Rocky», skriver han i forordet.

Han forteller videre om hvordan bind seks av hans eget romanverk, «Min kamp», ble anmeldt i den svenske avisa Dagens Nyheter. Anmelderen viser til Rocky-versjonen av Knausgård, som han mener gir et svært godt bilde av forfatteren:

«I Kellermans 'Rocky'-universum avbildas Knausgård som en ständigt rökande, långhårig byracka; blaserad, alltid sur som en gammal pipa, inåtvänd och grubblande men med potentialen att plötsligt slå upp som en stålfjäder från en gammal fåtölj för att med vassa nävar svara på någon verklig eller inbillad oförrätt.»

«Jeg er for faen ikke sur» «Tre års hardt arbeid,fire tusen siders skriving summert opp i ditt usanne bilde. Sur som en gammel potte. Jeg er for faen ikke sur. Jeg er for faen ikke innadvendt. Og jeg er for faen ikke forurettet. Jeg er egentlig ganske glad, og faktisk veldig morsom. Det er bare det at jeg ikke alltid får det ut.», skriver Knausgård i forordet.

Han klager også over at Kellerman fikk mer applaus enn ham da de besøkte Skavlan før jul i fjor, og at verken Kellerman eller vennene hans brydde seg med å le av vitsene til Knausgård da de alle var ute og spiste på en indisk restaurant etter TV-innspillingen.

«Tror du at du virker så jævlig blid alltid? Tror du at vennene dine virkelig liker deg? De henger med deg fordi de gjerne vil være med i Rocky. Det samme gjelder damene du får. Det er ikke deg de vil ha, det er Rocky», skriver Knausgård.

Konger av selvutlevering
Det hører med til historien at Rocky er kjent for å gjøre omtent det samme i tegneserieform som Knausgård har gjort i romanform, nemlig å utlevere seg selv og omgivelsene sine.

«For før Knausgård bergtok hele Skandinavia med sine store og små betraktninger fra virkeligheten, var Martin Kellerman den ubestridte kongen av usminket, og ofte svært lite flatterende, selvutlevering», skrev Dagbladets tegneserieanmelder Erle Marie Sørheim i en artikkel om Rocky-jubileet i forrige uke.

- I fjor ble Martin Kellerman utgitt på Pelikanen. Han og Knausgård ble invitert til Skavlan og møtte hverandre for første gang i den sammenhengen. Det er utgangspunktet for det som selvfølgelig er et dypt ironisk forord, sier daglig leder i Pelikanen, Eirik Bø, til Dagbladet.

- Noe av tanken er jo også at hvis det er noen som har fått folk til å føle på kroppen hvordan det er å bruke levende personer i kunstverk, så er det Knausgård. Her tenkte vi at han for første gang kunne få svare på hvordan det var å bli brukt i et kunstverk, sier han.

- Hva syntes Kellerman om teksten?

- Han syntes den var helt fantastisk. Forordet over alle forord, sier Bø.