JUBEL I BERGEN: Dagbladet hentet hjem fem priser under årets Nordiske Mediedager i Bergen. I midten journalist Trude Lorentzen, som vant NTBs språkpris, og en stolt sjefredaktør John Arne Markussen med champagneglass til venstre. Mediepriser på Mediedagene i Bergen. Dagbladet vant mange priser.

Foto: Tor Erik H. Mathiesen
JUBEL I BERGEN: Dagbladet hentet hjem fem priser under årets Nordiske Mediedager i Bergen. I midten journalist Trude Lorentzen, som vant NTBs språkpris, og en stolt sjefredaktør John Arne Markussen med champagneglass til venstre. Mediepriser på Mediedagene i Bergen. Dagbladet vant mange priser. Foto: Tor Erik H. MathiesenVis mer

- Jeg er kjempestolt

Denne ukas priser under Mediedagene i Bergen føyer seg inn i rekka av priser for Dagbladets journalistikk i år.

Dagbladet og DB Medialab kunne hente hjem hele fem priser under Nordiske Mediedager i Bergen i går:

Magasinets journalist Trude Lorentzen fikk NTBs pris for godt språk, spillnettstedet Pressfire.no ble «Årets nisjenettsted», Dagbladet Magasinet vant pris for beste forbrukerside, en reportasje om Bostonterroren ble kåret til «Årets nyhetsside» - og sist, men ikke minst: Dagbladets nyhetsserie «Null CTRL» fikk prisen for «Årets digitaljournalistikk».

I tillegg vant bilbladet Autofil «Årets forbrukersak».

Full kontroll Storsatsningen «Null CLTR«» har tidligere hentet hjem SKUP-prisen samt den prestisjetunge «European Press Prize», samt en IT-sikkerhetspris.
Sjefredaktør John Arne Markussen er både stolt og glad:

- Jeg er veldig stolt over alle prisene vi fikk i går. At Pressfire blir kåret til årets beste nisjenettsted er fantastisk gøy, og jeg er kjempestolt over å vinne prisen for årets beste digitaljournalistikk. «Null CTRL» fortsetter sin seiersgang både nasjonalt og internasjonalt, sier Markussen.

- Bygger vinnerkultur Sjefredaktøren var selvsagt selv i Bergen i går for å motta priser og heder.

- Disse prisene er en ny bekreftelse på at vi fortsetter å bygge en innovativ vinnerkultur i Dagbladet. Selv om vi ikke har de finansielle musklene som mange konkurrenter, så kompenserer vi gjennom å ha en dyktig, kreativ og entusiastisk redaksjon. Det gjør at vi klarer oss godt i en tøff konkurranse med andre, mener Markussen.

Selv om både avishuset Dagbladet og eieren Aller Media må nedbemanne i løpet av året og neste år, mener sjefredaktøren at det er oppløftende for organisasjonen å vinne priser for journalistikken.

- Det er viktig å styrke vår innovative tradisjon og bygge opp en vinnerkultur, sier han.

54 prosent økning på mobil Markussen er spesielt glad over at Dagbladets digitale satsning gjennom flere år nå høster frukter.
- Så langt i år har vi hatt en veldig god digital utvikling, og tar markedsandeler på alle plattformer - både  nett, mobil og nettbrett, sier redaktøren.

På Dagbladet.no på mobil er det en økning på hele 54 prosent unike brukere de siste 18 ukene i år, målt mot samme periode i fjor. Dagbladet har i dag 452.000 unike brukere på mobil.

På nett har vi i dag 860.000 unike brukere - noe som gjør Dagbladet.no til det tredje største nettstedet i Norge, ifølge Scores/TNS.

Gode tall for Helgeavisa Dagbladet la ned søndagsavisa og lanserte den nye Helgeavisa lørdag den 5. april, ei større og fyldigere avis som skal stå i avisstativene både lørdag og søndag. Den første lørdagen solgte Helgeavisa over 155.000 eksemplarer - en økning på 30% sammenliknet med de siste fem lørdagene.

Det betyr også at gjennomsnittlig antall solgte aviser per ukedag blir høyere.