VONDT Å SE PÅ:  - Jeg håper av hele mitt hjerte at det løser seg. Både for Norwegians passasjerer men først og fremst som kona til Alf — det er vondt å se noen i en slik rå kamp hvor man tross alt bare kjemper for det man tror på, skriver Anne Lene Hansen. Foto: Privat
VONDT Å SE PÅ: - Jeg håper av hele mitt hjerte at det løser seg. Både for Norwegians passasjerer men først og fremst som kona til Alf — det er vondt å se noen i en slik rå kamp hvor man tross alt bare kjemper for det man tror på, skriver Anne Lene Hansen. Foto: PrivatVis mer

Jeg er også lei meg, Fru Kjos!

Det er alltid to sider av en sak.

Meninger

I utgangspunktet hadde jeg tenkt meg en helt mediefri lørdag men i handlekurven havnet både Dagbladet og VG.

Etter å ha lest intervjuet med deg i VG, synes jeg det kan være greit å nyansere bildet ved å vise at «motparten» også er fryktelig lei seg og synes streiken er tragisk — ikke minst på vegne av passasjerene.

Akkurat som deg er det vel kanskje jeg som kjenner min bedre halvdel best. Han heter Alf og er nestleder i NPU (Norwegian Pilot Union.red.anm.) og sentral i de pågående forhandlingene. Og det er vel i den menneskelige natur at man blir oppriktig lei seg når sine egne blir feilaktig fremstilt som en gjeng med kravstore idioter som ikke skjønner at de sager over grenen de sitter på.

Det er flere oppfatninger av hvem som sager over den grenen, og her kommer min stemme i den debatten.

Jeg er også lei meg for at et velsmurt PR-apparat og Norwegian-lederen selv får det til å fremstå som at det er Parat og NPU som driver denne kampen mot pilotenes vilje. Det ER pilotene som har gitt dette mandatet til NPU/Parat. De samme pilotene som din man skryter så uhemmet av, som er så fantastiske og flinke - noe annet skulle jo tatt seg ut i en pressekonferanse!

Det er ikke Parat men det er disse pilotene som er fly forbanna på din mann fordi de opplever, at de for selskapet bare er noen nyttige idioter en liten periode til, til man har bygget seg opp nok baser ute, så de kan byttes ut.

Parat/NPU har 99 prosent støtte — så da er det vel på tide å ta hodet opp av sanden og si at det er tross alt ens egne medarbeidere, de flinke og fantastiske, og ikke fagforeningen som driver denne kampen. Så de fem-ti pilotene som har ringt til Bjørn er ikke representative for pilotkorpset.

PR-manøveren med å forsøke å splitte og herske blir bare så åpenbar. Selv har jeg fått smugtitte på det lukkede Facebook-forumet hvor pilotene forsøker å holde humøret oppe i disse dager. Tror det kunne gitt nyttig innsikt og læring for flere...

I motsetning til din mann så klarer ikke Alf helt å koble av når han kommer hjem. Det er kanskje noe man blir flink til når man blir eldre og får litt trening ?

Først og fremst så tror jeg det handler om alvoret han føler overfor passasjerene og Norwegian som selskap. Dette er et FELLES ansvar — begge parter er i konflikt.

Og her blir jeg ikke lei meg lenger — jeg blir faktisk forbanna — maken til ansvarsforskrivelse skal man lete lenge etter når Norwegian som selskap forsøker å dytte alt det ansvaret over på pilotene.

Man må jo ta av seg hatten for mediestrategien og håndteringen fra ledelsen i Norwegian — håndverksmessig utført til punkt og prikke. I gårsdagens pressekonferanse synliggjorde de hva de ga og at de t.o.m hadde vært så rause at de hadde gitt en stillingsgaranti i tre år.

Jeg fikk se på dette énsiders stillingsgarantidokumentet i går (den er fritatt fra taushetsplikt når det ikke lenger er en del av forhandlingene i tilfelle noen skulle lure ). Det er en stillingsgaranti med så mange forbehold at det vil være svært lett å komme seg unna med for Norwegian.

Det er det som er grunnleggende i denne konflikten — tilliten til Norwegian er helt i bunn så man tør ikke å stole på de før man har sikret seg på en veldig tydelig juridisk måte. Og det er vel kanskje ikke så rart at denne tilliten er borte. De siste årene har det vært flere saker opp i arbeidsretten hvor Norwegian har tapt. Senest i saken om at de ikke kan endre på et avtalefestet gode (pensjon i det tilfelle) over natten uten at dette er avtalt mellom partene. Noe mediene tydeligvis ikke synes er så interessant å skrive om.

I min verden er det noe fundamentalt galt når arbeidsgiver ikke følger opp det man har avtalt og du gang på gang må stevne arbeidsgiveren din for retten. Og siden Norwegian også taper disse sakene kan det jo være verdt å spørre seg om det kanskje kunne være på tide med en justering i måten man håndterer medarbeiderrelasjonen på.

Vi må tilpasse oss fremtiden og kutte kostnader repliserer Norwegian. Det forstår både pilotene og NPU/Parat. Og har gått langt i å gi fra seg sine goder i denne forhandlingen (353 mill i siste E24 meldigen). Men selskapet har 200 nye fly i bestilling! Det mangler da virkelig ikke vekstambisjoner. Trenger man ikke piloter til dette ? Eller er det sånn at man trenger noen andre billigere piloter til å være med den veksten enn de pilotene som har vært med å bygge opp selskapet fra bunnen av?

Det er i og for seg «greit det» hvis det er planen — men da må man ha baller nok til å si det som det er: Sorry folkens — om kort tid vil jeg ikke trenge dere da har jeg andre planer for å erobre verden, men takk for følget!

For meg er det dette hele konflikten bunner i. En pilots desperate kamp for å sikre seg en fast jobb når grunnlaget for det er tilstede. Og så får vi sette søkelyset på kontraktspilotenes hverdag og hva dette innebærer ved neste korsvei...

Og kanskje vi også ved neste korsvei skal sette søkelyset på hvordan vi som konsumenter opptrer i dette markedet. I denne konflikten har sentrale personer i forhandlingsdelegasjonen fra NPU/Parat fått det de oppfatter som trusler på telefon, sms osv., så flere har vært nødt til å skaffe seg hemmelig telefonnummer. Dette er kunder, forståsegpåere og meningsbærere.

Enkelte er tydeligvis villig til å gå svært langt for at de skal få tilfredsstilt sitt eget behov for lave flybilletter. Jeg er mildt sagt sjokkert!

Etter nok en kort natt på ca. to timers søvn, reiser Alf inn igjen til nye forhandlinger — og jeg håper av hele mitt hjerte at det løser seg. Både for Norwegians passasjerer men først og fremst som kona til Alf — det er vondt å se noen i en slik rå kamp hvor man tross alt bare kjemper for det man tror på.

Og hvis det skulle være noen tvil - det engasjementet stikker langt dypere enn lønn...

Hilsen Fru Hansen