KJØPTE OPERABILLTTER: Den nye administrerende direktøren ved Operaen, Geir Bergkastet, ble ansatt i dag, men tiltrer først 1. august 2017. - Nå skal jeg kjøpe billetter til «Nøtteknekkeren» og invitere familien min til juleforestilling, sier han om å feire sin nye jobb. Foto: Andreas Lekang
KJØPTE OPERABILLTTER: Den nye administrerende direktøren ved Operaen, Geir Bergkastet, ble ansatt i dag, men tiltrer først 1. august 2017. - Nå skal jeg kjøpe billetter til «Nøtteknekkeren» og invitere familien min til juleforestilling, sier han om å feire sin nye jobb. Foto: Andreas LekangVis mer

- Jeg er opptatt av åpenhet

Påtroppende Opera-sjef Geir Bergkastet skal få skuta på rett kjøl.

Styret i Operaen har ansatt den 55 år gamle Geir Bergkastet som ny administrerende direktør.

EKTEPAR: Skuespiller Ingjerd Egeberg og Geir Bergkastet på filmball i 2007. Foto: Eirik H. Urke 
EKTEPAR: Skuespiller Ingjerd Egeberg og Geir Bergkastet på filmball i 2007. Foto: Eirik H. Urke  Vis mer

- Jeg søkte på jobben, det hele var litt tilfeldig, sier han.

Han er gift med skuespiller Ingjerd Egeberg, som jobber på Nationaltheatret.

Hadde sagt opp jobben

De tre siste åra har han jobbet som direktør ved Høyskolen i Lillehammer, mens kona og datteren bor i Molelv. Kona pendler daglig til Oslo. Nå ønsker familien å bo og jobbe i Oslo.

- Jeg hadde sagt opp jobben i Lillehammer, sier han og legger til:

- Så dukket plutselig denne jobben opp. Og jeg søkte på den. Jeg er glad for å ha fått den. Nå flytter vi til Oslo når datteren er ferdig med barneskolen til sommeren, sier han.

Elsker kino og scenekunst

Geir Bergkastet har tidligere vært administrerende direktør i Oslo Kino og direktør ved Nationaltheatret og Rogaland Teater.

NY TOPPSJEF: Styreleder i Operaen, Anne Carine Tanum, presenterte i går den nye administrerende direktøren, Geir Bergkastet, som har lang erfaring med å lede kulturinstitusjoner.
NY TOPPSJEF: Styreleder i Operaen, Anne Carine Tanum, presenterte i går den nye administrerende direktøren, Geir Bergkastet, som har lang erfaring med å lede kulturinstitusjoner. Vis mer

- Jeg har stor kjærlighet til scenekunst, sier Bergkastet som også har bakgrunn fra Statens Teaterhøgskole.

- Jeg er opptatt av det kollektive i kunsten, av alt som skal fungere sammen og jeg ser fram til å lede og forene krefter på et slikt sted, sier han.

- Opptatt av åpenhet

Operaen har de siste to og et halvt åra vært under ledelse av Nils Are Karlstad Lysø. Det har vært et turbulent periode. Operaen har fått mye kritikk for å leie ut lokalet til bryllup - ikke minst for ikke å opplyse om inntekter og betingelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Operaen drives med offentlige penger, og jeg er generelt opptatt av åpenhet, sier den påtroppende direktøren.

Han erkjenner at det står problemer i kø. Operaen mottar årlig 600 millioner i statsstøtte, men har likevel slitt med milliardgjeld, mye på grunn av enorme pensjonskostnader.

Positivt resultat

- Vi har en stor utfordring med økonomien og pensjonene. Vi har en midlertidig innskuddspensjonsordning og Kulturdepartementet jobber med en ny pensjonsordning for Operaen, sier han.

Styreleder Anne Carine Tanum mener at det også er lyspunkter:

- Selv om vi har tunge pensjonsforpliktelser og høye løpende driftsutgifter, er også inntektene gode - og vi får positivt resultat i 2016, sier hun.

Samme ledelsesmodell

Geir Bergkastet får likevel en tøff jobb med å skape arbeidsro og få orden på det galopperende millionunderskuddet. I går møtte han mange av de vel 600 ansatte i Operaen.

- Geir Bergkastet kjenner Kultur-Norge og har et stort nettverk, sier Tanum.

- Han skal være den øverste lederen, og vi viderefører samme ledelsesmodell som før - men det skal ikke være tvil om hvem som har det kunstneriske ansvaret, sier Tanum og henviser til opera- og ballettsjefene.

Erfaring fra kulturlivet

Det har vært turbulent under Nils Are Karlstad Lysø.I høst sa han opp stillingen som administrerende direktør etter vel to år. Lysø kom etter fem år som toppsjef for motehuset Moods of Norway.

Uten at Tanum formulere noen kritikk av Lysø, kom det likevel fram at denne gangen ønsket styret å ansette en toppleder med erfaring fra kulturlivet.

Mye bråk ble det da operasjef Per Boye Hansen ikke fikk forlenget sin åremålsstilling. Ved flere anledninger er det kommet kritikk og opprop fra en rekke operasjefer rundt om i Europa om lederstilen.

- Vår ledermodell er god, mener hun:

Den er tilnærmet den de har i Danmark og Finland. Nå er det viktig å få et godt samarbeid innad mellom de ulike sideordnede sjefene, sier Tanum.