- Jeg er oppvokst med punk og hiphop og er egentlig ikke så glad i institusjoner

Men regissør Joachim Trier liker Filmfestivalen i Cannes.

SAMMEN MED JURYEN: Regissør Joachim Trier stiller opp sammen med de andre medlemmene av kortfilmjuryen på Croisetten under Filmfestivalen i Cannes. I midten står juryleder, regissør Abbas Kiarostami. De andre medlemmene er Mahamat-Saleh Haround, Noemie Lvovskij og Daniela Thomas, alle regissører. Foto: Scanpix / Reuters / Benoit Tessier.
SAMMEN MED JURYEN: Regissør Joachim Trier stiller opp sammen med de andre medlemmene av kortfilmjuryen på Croisetten under Filmfestivalen i Cannes. I midten står juryleder, regissør Abbas Kiarostami. De andre medlemmene er Mahamat-Saleh Haround, Noemie Lvovskij og Daniela Thomas, alle regissører. Foto: Scanpix / Reuters / Benoit Tessier. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

CANNES (Dagbladet): - Det beste er å få kjenne på andres kunnskap, sier Joachim Trier.- Bare å få sitte sammen med toppfilmskapere og snakke om film.

Tre år etter at hans egen film «Oslo 31. august» hadde premiere i Cannes, er den norske regissøren tilbake på verdens viktigste filmfestival, denne gang som medlem av juryen for kortfilmkonkurransen. Juryen ledes av den feirede iranske regissøren Abbas Kiarostami.

Vanskelig å bli enig - Det er spesielt hyggelig å få sitte i jury med Kiarostami, som er en av de største filmskaperne som lever, og også en av dem med mest radikale ideer om film. Og så er det utfordrende at det er vanskelig å bli enige. Vi er fem mennesker med ulik smak, og det er noe av grunnen til at det er akkurat vi som er satt sammen.

Filmfestivalen i Cannes er kjent for å følge opp filmskaperne de velger ut, og finne plass til dem i festivalen også når de ikke er filmaktuelle - som er dét Trier opplever nå.

- De har sagt at de er opptatt av meg som filmskaper. Og jeg er selv opptatt av og støtter festivalen, sier Trier.

- Jeg er oppvokst med punk og hiphop og er egentlig ikke så glad i institusjoner. Men er det én institusjon jeg liker, så er det Filmfestivalen i Cannes. De har lenge vært en beskyttende plattform for auteurfilmen, og det trengs mer enn noen gang, nå når det kommersielle presset er så stort.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer