TV 2 lanserte tirsdag flere nye strategier som skal gjøre kanalen «i bedre stand til å levere som allmennkringkaster».
Blant disse strategiene er en flunkende ny visuell profil, som blant innebærer utbytte av den velkjente logoen.
Den nye profilen har en prislapp på mellom 25 og 30 millioner kroner, opplyser TV 2-sjef Olav T. Sandnes til Dagbladet.
- Vi presenterer en ny, tydelig og mer samlende merkevare for å møte økende konkurranse fra globale aktører om å vinne folks tid. Merkevaren henger på en måte litt etter oss. Vi har tatt store skritt innen strømming de siste årene, men mange forbinder oss fortsatt med lineær-tv. Jeg er stolt av vår nye profil. Den gjør seg bedre på digitale flater enn den gamle, sier TV 2-toppen.

Ifølge Sandnes er det jobbet lenge og gjort en grundig jobb med estetikken.
- Det vi opplever er å få en ny frisk merkevare som sier noe om å se framover, å bygge videre. Vil bryte litt med fortida. Ikke minst gjelder dette innholdsområdet. Vi vil ha mer debatt og diskusjon, ta mer risiko. Vi vil sikte mot terningkast seks istedenfor terningkast fire, legger Sandnes til.
- Bruker mindre enn andre
Han forteller at prislappen på mellom 25 og 30 millioner kroner er mindre enn hva sammenliknbare selskaper har brukt.
- Hvorfor koster det så mye?
- I prisen ligger både kostnaden fra byrå, teknisk implementering, og materiell. Det blir nye logoer på alt materiell, og det er også kjøpt noe reklame for å nå dem som ikke ser på TV2 til vanlig, sier han, og fortsetter:
- Profilen blir implementert innen sommeren i alle flater og kanaler. Virksomheter av denne størrelsen bruker vanligvis mer penger enn dette. Vi slipper å bruke like mye penger på annonsering siden vi har tilstedeværelse i media.
- Kan føre til debatt
I 2018 signerte kanalen en ny, femårig avtale med Kulturdepartementet om å fortsette sitt oppdrag som allmennkringkaster. Avtalen stiller visse krav til kanalen, og innebærer statsstøtte på inntil 135 millioner kroner i året.
Før jul ble det klart at kanalen fikk redusert sin støtte med 5,8 millioner kroner etterbrudd på lokaliseringskravet.
TV 2 skrev i et brev til kulturminister Abid Raja at de forventet at det kunne oppstå debatt rundt ny logo. Det meldte Medier24 i forrige uke.
Kanalen møter stadig tøffere konkurranse fra store konserner som Discovery og Nent, i tillegg til rene strømmetjenester som Netflix.
- TV 2 konkurrerer ikke lengre bare med andre norske TV-kanaler. Vi kjemper mot sosiale medier, internasjonale strømmetjenester, podkaster og alt annet folk bruker tida på. Vårt publikum kan ikke lenger kalles tv-seere, sier Sandnes.
Mer NRK-samarbeid
Logoen er en del av en omfattende endringsprosess. I løpet av året vil også navnet «Sumo» forsvinne fra navnet på kanalens strømmetjeneste. Alt skal knyttes tettere til TV 2-navnet, i tråd med den nye merkevarestrategien, heter det i pressemeldingen.
TV 2 har de siste årene ved flere anledninger slått seg sammen med NRK for å sikre seg de kostbare rettighetene til en rekke store sportsarrangementer.
Kanalene skal dele på rettighetene til seermagneter som verdenscupen i en rekke vinteridretter fram til 2026, og har sikret seg både EM og VM i fotball for herrer fram til 2028, samt EM for kvinner i 2022.