FESTIVALFOTO:  Dette ikoniske festivalbildet ble tatt på Quart-festivalen i 1997. Foto: Lars Eivind Bones
FESTIVALFOTO: Dette ikoniske festivalbildet ble tatt på Quart-festivalen i 1997. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

- Jeg følte meg litt som en kikker

Historien bak det ikoniske festivalbildet.

(Dagbladet): Festivalsommeren er på trappene og for mange er festivaltid forbundet med gode minner.

Det er neppe et unntak for paret som figurerer på Dagbladet-fotograf Lars Eivind Bones' Quart-bilde fra 1997, som har blitt et ikonisk bilde og nærmest et symbol på norsk festivalsommer.

Det er fortsatt ikke kjent hvem de anonyme festivalelskerne er, men den sjarmerende historien bak er verdt en oppfriskning når festivallivet nå er i gang.

• Har du noen egne gode festivalminner? Legg dem ut på Instagram med emneknaggen #dbfestivalminne.

Historien bak Fotograf Lars Eivind Bones var på tur til den lille øya Dybingen i en båt. Han var opprinnelig på oppdrag for Dagbladet og skulle ta bilde av kronprins Haakon og hans daværende kjæreste Cathrine Knudsen. De var på en fest i regi av Quart-festivalen ute på øya, som ble kalt «Bomb the beach».

- Jeg var nede på dekk i båten da jeg plutselig merker at båten krenger til den ene siden, og folk hoier og klapper, forteller Bones.

Da han gikk opp for å se hva som foregikk, så fikk han øye på paret som nå er foreviget på bildet.

- Folk klappet i takt med dem som koste seg på svaberget og det var veldig koselig stemning, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Bones kom i land på Dybingen fikk han fort inntrykk av at det ville bli vanskelig å få et bilde av kronprinsen og kjæresten. For at ikke turen skulle være helt bortkastet, gikk han heller bort for å se om paret på svaberget fortsatt var der. Og det var dem.

- Vakkert bilde - Det må ha vært 15 minutter senere, men det var fortsatt ingen tegn til at de ville stoppe. Og med den idylliske bakgrunnen tenkte jeg jo som fotograf at det var et ganske vakkert bilde, sier Bones.

Han sto på god avstand og bestemte seg for å ta et bilde. Men det måtte være riktig kontekst. Han ventet til det dukket opp en liten tresnekke i bakgrunnen og knipset tre bilder.

- Veldig offentlig - Jeg følte meg litt som en kikker. Det var kanskje litt frekt, men samtidig var det veldig offentlig med flere mennesker rundt. Så lenge paret ikke var identifiserbare på bildet så synes jeg det var greit, men jeg var litt nervøs da Dagbladet publiserte bildet første gang, sier han.

Og dagen etterpå fikk faktisk Bones en telefon fra sørlandet.

- Jeg så at det var et sørlandsnummer, og da tenkte jeg «guri malla, nå får jeg kjeft». I andre enden var det en mann som sa «Du, det bildet i avisa i dag...». Men så var det bare han som satt i tresnekka som ringte og ville ha en kopi. Da ble jeg letta, sier han lattermildt.