- Jeg glir rett inn i rollen som forretningsmann

Nicolai Cleve Broch føler seg hjemme i «Frikjent»-dressen.

(Dagbladet): 660 000 så på da den første episoden av den nye dramaserien «Frikjent» ble sendt på TV 2 mandag.

Historien om mannen som først ble dømt og deretter frikjent for drap, men som aldri er renvasket i øynene på befolkningen i sin barndoms fjordbygd, har engasjert både anmeldere og tv-seere.

Serien starter idet hovedpersonen Aksel (Nicolai Cleve Broch) vender tilbake til bygda etter en tjue år lang karriere i finansmiljøet i Østen.

Skuespilleren fleiper med at han ikke trengte å forberede seg spesielt for å tre inn i rollen som skarp forretningsmann.

Helt naturlig - Nei, det slår meg som helt naturlig. Jeg glir rett inn i rollen. Det føles som om jeg er kommet hjem, fortalte han til Dagbladet i en pause i innspillingen, som fant sted på Årdalstangen innerst i Sognefjorden i fjor vår.

Inger Helge Gimle, som spiller faren til drapsofferet i serien, sier han trives godt i den lille industribygda, der Norsk Hydros karbonverk og laboratorier fungerer som det fiktive solcellebedriften Solar Tech i serien.

- Her har de alt. Bensinstasjon og greier. Jeg synes Oslo er liten, også. Hva har vi å slå i bordet med, liksom, fleiper han til de lokale statistenes store glede.

Stakk av på klatretur Henrik Rafaelsen, som spiller sønnen til Gimles rollefigur, forteller at han og medskuespiller Lena Endre ikke klarte å ligge unna de spektakulære fjellsidene som innrammer bygda.

Uten produsentenes vilje dro de to - som kjenner hverandre fra innspillinga av filmen «Limbo» for fem år siden - på en klatretur som ble mer dramatisk enn de hadde sett for seg.

- Vi sa ikke noe før vi var kommet et godt stykke, og da var det for seint. For meg som har litt høydeskrekk var nok det det mest dramatiske som skjedde her. Men vi kom oss trygt ned igjen uten andre konsekvenser enn at vi ble sene til lunsj, røper skuespilleren.

Den svenske filmstjerna - som spiller drapsofferets mor og Solar Tech-direktør, og tidligere er kjent fra såvel Lisbeth Salander-filmene som Wallander-serien og Paul Thomas Andersons «The Master» - hadde aldri klatret i fjell tidligere.

- Det gikk fint oppover, men man ser ikke hvor bratt det er før man skal ned igjen. På et øyeblikk der var jeg nær ved å gi opp og ringe og be om å bli hentet i helikopter, sier hun.