#HunSpanderer: Norske kjendiser som Lene Alexandra Øien, Tobias Santelmann, Henrik Thodesen og Bertine Zetlitz har alle kasta seg på likestillingskampanjen på Instagram. Foto: Stella Pictures
#HunSpanderer: Norske kjendiser som Lene Alexandra Øien, Tobias Santelmann, Henrik Thodesen og Bertine Zetlitz har alle kasta seg på likestillingskampanjen på Instagram. Foto: Stella PicturesVis mer

- Jeg har alltid synes det har vært tåpelig at så mange menn er negativt innstilt til feminisme

Norske kjendiser støtter opp om ny kampanje om kjønnsdiskriminering.

(Dagbladet): Tirsdag startet kampanjen #hunspanderer i sosiale medier, og de siste dagene har flere profilerte norske kjendiser støttet initiativet som skal sette søkelyset på skjult kjønnsdiskriminering i norsk offentlighet.

Ordfører Fabian Stang sto for åpningen av kampanjen.

På sin Facebook-side skriver han: «I Norge har vi kommet langt når det kommer til likestilling, men det er ikke all forskjellsbehandling som er like lett å få øye på. Putter vi hverandre i bås basert på fordommer om hva som er typisk for gutter, og jenter?»

Inspirert av viral kampanje fra USA Den norske kampanjen startet etter at prosjektleder Marie Louise Sunde var på lanseringen av kampanjen #heforshe i New York og lot seg inspirere.

FN-initiativet «He for She» fikk mye blest i fjor etter at Emma Watson holdt en tale om feminisme som gikk verden rundt.

Kampanjen skulle få flere menn til å snakke om urett begått mot kvinner og laste talen opp på YouTube.

Sunde ble spurt av organisasjonen «Young Men 4 Gender Equality» om å starte en norsk versjon. Det siste året har prosjektet blitt drevet fram av frivillige, og startet offisielt tirsdag.

- Vanskelig å si nei Blant kjendisene som har delt kampanjen på sine Instagram-kontoer er Henrik Thodesen, Sigrid Bonde Tusvik, Synnøve Skarbø, Bertine Zetlitz, Lene Alexandra Øien, Anita Krohn Traaseth og Tobias Santelmann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er vanskelig å si nei til likestillingskampanjer som er ment å nå ut til begge kjønn. Nå prøver jeg som regel å spandere på de jeg henger med til daglig, men det er en fin kampanje for dem som lever med litt for stereotype kjønnsroller på jobben eller hjemme, sier komiker Sigrid Bonde Tusvik til Dagbladet.

Komikerkollega Henrik Thodesen mener dette er en hyggelig kampanje å støtte for alle som er for likestilling på generell basis.

- Jeg har alltid synes det har vært tåpelig at så mange menn er negativt innstilt til feminisme. Det virker på meg som at menn har feil oppfatning av hva feminisme er, og at de fortsatt ser for seg at alle feminister er damer spyttet ut fra 70-tallet som brenner BH-er. Det har skjedd mye siden den gang. For meg er feminisme det samme som likestilling - at begge kjønn skal ha like rettigheter, sier han.

Vil synliggjøre subtil diskriminering Isabelle Ringnes, digital leder for prosjektet, sier til Dagbladet at kampanjen blant annet skal vise kjønnsstereotypier som hemmer utviklingen til både kvinner og menn.

- Det er vanskelig å snakke om likestilling i Norge, fordi man alltid blir møtt med et svar om at «vi er jo så likestilt». Vår kampanje har derfor en litt annen tilnærming til det, sier hun.

Kampanjen har laget «snakkekort», som de har plassert ut på barer og restauranter i Oslo. Kortene tar opp bemerkninger og situasjoner som: «Hvorfor er kjøre, løpe og kaste som en dame så negativt?» og «Hvorfor må alltid gutta spandere?».
 
Videre oppfordres man til å poste bilder med emneknaggen #hunspanderer i sosiale medier.

Ringnes understreker at kampanjen ikke er ment for å rette pekefingrer mot noen.

- Kampanjen har en humoristisk undertone og skal møte folk med et smil og oppfordre til diskusjon, sier hun og fortsetter:

- Dette er ikke en kampanje for kvinner mot menn. Det er viktig at menn skal kunne kalle seg feminister. En feminist betyr at man er for likestilling.
 
På kampanjens nettside listes det opp en rekke forventninger knyttet til kvinner og at alt som kreves av menn er «at de tar regningen på restaurant eller spanderer en drink i baren, av og til.»
 
- Snakkekortene belyser også forventningene som knyttes til menn, blant annet at man skal være tøff og barsk. Disse kjønnstereotypiene er det vel så viktig å diskutere

Fint at diskusjonen opprettholdes Professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Anne Lise Ellingsæter, forteller at hun ikke kjenner til den aktuelle kampanjen. Men mener det er interessant at det rører seg nye former for innfallsvinkler til likestillingsdebatten.

- Allment sett er det fint at man holder diskusjonen om likestilling ved like, og det er fint at det kommer nye initiativ. Vi har kommet langt, men det er ikke likestilling på alle områder. Det finnes fortsatt stereotype måter å se ting som er hemmende for begge kjønn, sier Ellingsæter til Dagbladet.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram