SJEF: Tommy Tee har ikke så mye til overs for autoritetsfigurer, selv om han har vært en selv. Foto: Øistein Norum Monsen
SJEF: Tommy Tee har ikke så mye til overs for autoritetsfigurer, selv om han har vært en selv. Foto: Øistein Norum MonsenVis mer

- Jeg har blitt lagt ned og sparket i huet av politi for mange ganger

Hip hop-veteranen Tommy Tee om hedersprisen, den kommende skiva og slosskamper med politiet.

- Jeg takler ikke folk som har en sånn ovenfra og ned-holdning, sier Tommy «Tee» Flåten (44) til Dagbladet.

Utover musikken har Flåten også vært kjent for å være en høylytt fyr på byen.

- Det er nok ADHD-en som gjør meg så intens, sier ham.

- Men jeg unngår bråk og er en ikke-voldelig fyr. Jeg har det mer i kjeften, men om det er noen jeg har en tendens til å sloss med fysisk, så er det politiet.

Autoritetsfigur med forakt Som høvding av Tee Productions, programleder for «National Rap Show» på P3 og «The Voice»-mentor, har Flåten vært den største og lengstregjerende autoritetsfiguren i norsk urbanmusikk. Men glad i autoriteter, det er han ikke.

- Et velfungerende samfunn skal ikke trenge politi.

Men skaper ikke politiet trygghet?

- Heller en falsk trygghet. Et politi etter en halvveis militæraktig modell tror jeg ikke er måten å møte folket på. Det er sikkert noen som finner trygghet i det, men jeg har blitt lagt ned og sparket i huet av politi for mange ganger til at jeg kan det. 

Det er ikke mange uker siden sist Tommy var i en klinsj med politiet. Han nøler ikke med å reagere når han synes at noen går over streken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvis de blir for aggressive, sier jeg ifra: «Det her er ikke OK». Da har man fire politifolk som henger over deg. Da føler jeg at de prøver å provosere meg, og ofte klarer de det.

Men han nøler fortsatt ikke med å si ifra - heller ikke på vegne av andre.

- Jeg går bort til kontrollører på trikken hvis jeg ser at de virkelig kjører en gammel dame. Det der er ikke akseptabelt. Altså, mot meg er det helt greit. Men for folk som er yngre, gamle, nye i landet eller som for en eller annen grunn ikke er orienterte om hvordan ting funker da. Da er det jævlig skadelig for samfunnet. Det er ikke greit å misbruke autoriteten sin.

TAKIN' OVA: Tommy, Tee Productions og gjester brøt ut i en nostalgitripp som avsluttet årets Spellemannsending. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
TAKIN' OVA: Tommy, Tee Productions og gjester brøt ut i en nostalgitripp som avsluttet årets Spellemannsending. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix Vis mer

Du har en aversjon mot autoriteter -  men du har jo vært en autoritetsfigur for rap selv?

- Jeg har jo følt det på meg, men tenkte «hei, jeg har ikke bedt om det her. Ingen av dere betaler meg for dette». Men jeg ville ikke være en politisk korrekt gallionsfigur for hip hop. Og da fikk jeg aversjoner mot det også. Så jeg låste meg selv inne i studio med Opaque og lagde «Gourmet Garbage» (journ.anm: i 2001).

Heder og ære For to uker siden ble Flåten nok en gang aktuell for sin rolle, frivillig eller ei, som landets hip hop-høvding. 

- Jeg har aldri i livet tenkt at jeg skulle få en sånn pris, sier ham.

Da han var innom Oslo Spektrum for å dele ut en Spellemann, dro han uventet derfra en hederspris rikere.
 
- Det var så fjernt. Det var null av verdi som kom ut av kjeften min på scenen den kvelden. Jeg ble helt tatt på senga. 

Dagbladet møter Tommy «Tee» Flåten (44) på Propeller Studio i Oslo hvor en håndfull låter fra hans kommende skive får en siste finpuss. 

Etter planen skal han slippe oppfølgeren til den norske rapklassikeren «Beats, Bonds & Beliefs» (1998) den 7. mai i år. Hederspris-timingen kunne ikke ha vært bedre for ham.

- Jeg har jobba heavy og målretta de siste årene, med ting som begynner å komme ut nå. Det ble sentimentalt med hedersprisen for meg, men det var også kult for teamet rundt. Vi har mye på gang nå, så det er digg å få trippelt med oppmerksomhet. 

Tilbake til tankegangen Ved siden av et par samarbeidsprosjekter er det «Beats, Bonds & Beliefs 2» som opptar tiden hans for tiden. Det blir oppfølgeren til albumet som sementerte at det fantes et levende norsk rapmiljø, og som legitimerte det ved at amerikanske rappere som Talib Kweli og Shabaam Sahdeeq ville rappe over norsksnekra beats. Men dette blir ikke en oppfølger kun for oppfølgerens skyld, ifølge ham selv. 

- Dette er ikke en eller annen fyr som ikke har greid å selge skiver på 10 år og tenker «Jeg har ett klassisk album - jeg lager en toer av den». Det er hele tankegangen fra den første platen jeg er hypp på å gå tilbake til, mer enn navnet. 

Dette skal nemlig ikke være som «Studio Time» (2009), hvor Tommy sto i sentrum og brisket med det internasjonale kontaktnettet sitt. Nå har han gått i research-modus for å grave etter nye talenter. 

- Det er overraskende mange navn du ikke kan der. Så det føles fresh på mange måter, samtidig med at noen navn fra den første skiva kommer tilbake.

Albumet skal etter planen trykkes på vinyl. Både den nye og den gamle, samt instrumental-vinyler og tidligere uutgitte låter samles i en 9xLP-boks. 

Prosjektet finansieres gjennom crowdfunding-tjenesten NewJelly.com, hvor det er mulig å forhåndskjøpe platen fra og med i dag.   

- Streaming dekker ikke mastering-kostnadene engang og jeg har ikke en kvart million kroner liggende. Om jeg hadde, ville de ha gått til barna. Men crowdfundingen setter en kul ramme rundt den nye skiva og gjør stas på den gamle.

Rockefeller-release Albumslippet feires med en konsert på Rockefeller den 7. mai og Tommy får selskap av resten av Tee Productions-stallen - gjengen som fikk tøyd gamle muskler med en nostalgisk Spellemann-opptreden av «Takin' Ova» like etter at han mottok hedersprisen. 

- Det er mange følelser som sitter meisla inn i den låta for folk. Jeg har hørt mye prat om tårer i øyekroken og at det var et rørende øyeblikk. Vi trykka på noen bra knapper på et tidspunkt!

Det gikk ikke litt over hodet på Marcus & Martinus-fansen som sto foran scenen? 

- Jeg tenkte ikke et sekund på hvem sto i publikum. Men hvis du var en av de yngste foran, så hadde du godt av den fireminutters skoleringa i ordentlig musikk. Så kan du gå tilbake til Kygo etterpå. Du kan alltid høre på Kygo. Kygo er jo over alt. Så det å få noe annerledes er bare sunt for unga.  

-
Dagbladet har kontaktet Oslopolitiet, men de ønsker ikke å kommentere da de ikke har nok detaljer rundt episodene Flåten sikter til.