PAR I JOBB OG KJÆRLIGHET:  Karianne Jæger og Atle Halstensen er ekteparet som eier og driver Scenekvelder AS, som setter opp musikaler i Folketeatret -  Jeg har lyst til å kvele Atle  noen ganger, sier Karianne spøkefullt om når det bølger som verst i arbeids- og familielivet. Foto Anders Grønneberg
PAR I JOBB OG KJÆRLIGHET: Karianne Jæger og Atle Halstensen er ekteparet som eier og driver Scenekvelder AS, som setter opp musikaler i Folketeatret - Jeg har lyst til å kvele Atle noen ganger, sier Karianne spøkefullt om når det bølger som verst i arbeids- og familielivet. Foto Anders GrønnebergVis mer

- Jeg har lyst til å kvele Atle noen ganger. Det er et under at mannen fremdeles er i live

Karianne Jæger og Atle Halstensen deler seng, scene og kontor.

De deler seng, scene og arbeidsplass. Ekteparet driver Scenekvelder AS, som uten offentlig støtte setter opp to store musikaler hvert år i det gamle operahuset, Folketeatret i Oslo.

Men å dele seng, scene og kontor er ikke bare enkelt.

- Jeg har lyst til å kvele Atle noen ganger. Det er et under at mannen fremdeles er i live, sier Karianne Jæger.

Ektemannen Atle lar seg ikke true, og svarer med samme mynt. Det slår visst begge veier.

- Men skulle jeg ende opp død, så vet dere hvem som står bak, sier Atle Halstensen og ler.

Paret har helt klare kjøreregler. Åpenhet er stikkord.

Derfor tar ikke jobben kvelertak - verken på forholdet eller kreativiteten.

- Jævla god match

Ekteparet Jæger/Halstensen mener de er det best mulige kjæresteparet/arbeidskolleger.

- Vi er et fantastisk par, sier Karianne.

- En jævla god match, repliserer Atle.

- Vi gjør hverandre bedre, sier de i kor.

I morgen setter de opp musikalen «De tre musketerer» i Alexander Mørk-Eidems regi - stykket som er blitt sett av 130000 i Sverige siden premieren på Stockholms Stadsteater i 2009.

ROCK'n'ROLL-MUSKETERER: «De tre musketerer» byr på 40 hits fra 80- og 90-tallet. Foto: Scenekvelder
ROCK'n'ROLL-MUSKETERER: «De tre musketerer» byr på 40 hits fra 80- og 90-tallet. Foto: Scenekvelder Vis mer

Men først litt mer om det litt ukjente showbiz-paret:

Atles eks er litt mer kjent enn ham: Linn Skåber. Sammen har de sønnen Niels (12). Sønnen til Karianne fra et tidligere forhold er ett år yngre. De har kjent hverandre fra de var rundt fire år, og er «brødre».

- Vi møttes i 2007 på en konsert i Frogner kirke, sier Karianne:

- Jeg sang i vokalgruppa Pitsj, mens Atle var kapellmester. Jeg var mer opptatt av solistene Sigvart Dagsland, Ole Edvard Antonsen og Bjarne Brøndbo. Atle la jeg knapt merke til.

Men det var noen måneder seinere de traff hverandre, på en sliten brun kafé.

ET STJERNELAG: «De tre musketerer» har premiere 11. februar med et stjernelag på scenen. Her er Karianne Jæger og Atle Halstensen sammen med Eindride Eidsvold (fra v.), Nader Khademi og Robert Skjærstad.Foto: Anders Grønneberg
ET STJERNELAG: «De tre musketerer» har premiere 11. februar med et stjernelag på scenen. Her er Karianne Jæger og Atle Halstensen sammen med Eindride Eidsvold (fra v.), Nader Khademi og Robert Skjærstad.Foto: Anders Grønneberg Vis mer

Giftet seg i New York

- Det var love at second sight. Siden har vi vært kjærester og jobbet sammen - døgnet rundt, hele året. I 2011 dro vi til New York og giftet oss i Sjømannskirka, sier Karianne.

Atle Halstensen er egentlig utdannet organist, men jobber som musiker, komponist og kapellmester - i tillegg til å være teatersjef på Folketeatret.

- Jeg hadde startet firmaet Scenekvelder sammen med Erik Ulfsby i 2006. Da han ble teatersjef på Det Norske Teatret, måtte han selge seg ut, sier Atle, som nå sitter på alle aksjene sammen med kona.

Suksess vs. misunnelse

Scenekvelder opplever suksess, men også misunnelse. Paret forteller at de opplever å bli baksnakket, motarbeidet og mistenkeliggjort.

- Det er en misforståelse at teaterprodusenter bare er opptatt av å tjene penger. Vi strever med å skape en solid økonomi for å tilby utøvere og publikum trygghet og kontinuitet, sier Karianne og Atle.

- Når vi lykkes, opplever vi ikke akkurat at den mer etablerte bransjen applauderer. Vi blir sett på som en konkurrent. Det kan virke skremmende på institusjonsteatrene. Men vi mener at Scenekvelder øker mangfoldet og genererer større teaterinteresse.

Å drive et produksjonsselskap som Scenekvelder er riskikosport. Ekteparet både låner og satser egne penger når nye forestillinger skal settes opp.

PREMIERE I MORGEN: Regissør Alexander Mørk-Eidem (i midten) har nervene under kontroll like før premieren - her sammen med Karianne Jæger og Atle Halstensen. Foto: Anders Grønneberg
PREMIERE I MORGEN: Regissør Alexander Mørk-Eidem (i midten) har nervene under kontroll like før premieren - her sammen med Karianne Jæger og Atle Halstensen. Foto: Anders Grønneberg Vis mer

- Vi låner penger fra et fond som finansierer oppstartskapitalen vi trenger, sier Atle og fortsetter:

- Dette betales tilbake med renter når forestillingen har solgt tilstrekkelig. Utover dette bruker vi våre egne private midler.

De snakker seg varme om teaterpolitikk. Scenekvelder har et for kommersielt repertoar til å kunne søke offentlig støtte. Dessuten er det så mye penger i omsetning på deres produksjoner at det ville tatt hele potten som skal gå til alle frie teatergrupper.

Paret merker økt kulturturisme til Oslo. Scenekvelder tilbyr hotellpakker for folk langveisfra. De selger billetter til hele landet - en trend som er økende.

- I London er kulturturismen blitt større en fotballturismen. Denne trenden ser vi i hovedstaden også, sier Atle.

40 hits på én kveld

De er i en tøff bransje, i dag er det bare to private aktører i Oslo: Folketeatret og Chat Noir.

STOR SUKSESS:  «Annie» ble en stor suksess for Karianne Jæger og Atle Halstensen. Foto: Scenekvelder
STOR SUKSESS: «Annie» ble en stor suksess for Karianne Jæger og Atle Halstensen. Foto: Scenekvelder Vis mer

- Christiania teater gikk konkurs i november og Edderkoppen er stengt for ombygging. Dizzie Showteater har lagt ned driften, men er ikke konkurs. Chateau Neuf har ikke hatt teaterforestillinger på mange år, sier Alte.

«De tre musketer» er basert på Alexandre Dumas' 170 år gamle roman. Musikalversjonen er spekket med 40 pop og rockhits fra 80-90-tallet.

- D'Artagnan spilles av Benjamin Helstad, et stjerneskudd på den norske film- og teaterscenen. 150 mennesker foran og bak scenen, et skikkelig band og skuespillere som kan synge også - alt i regi av Mørk-Eidem.

- Dette blir en opplevelse, slår herr og fru Scenekvelder fast.