Heddaprisen 2019

- Jeg har tjent mye penger på dette

Stein Winge fikk Heddakomiteens ærespris.

OVERRASKET: Det var en intetanende og overrasket teaterinstruktør (og skuespiller), Stein Winge, som mottok Heddakomiteens ærespris - her med et knippe av de andre Heddaprisvinnerne i bakgrunn. Foto: NTB ScanpixSSS
OVERRASKET: Det var en intetanende og overrasket teaterinstruktør (og skuespiller), Stein Winge, som mottok Heddakomiteens ærespris - her med et knippe av de andre Heddaprisvinnerne i bakgrunn. Foto: NTB ScanpixSSS Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

En måpende og intetanende Stein Winge (78) skjønte lite mens hans liv langsomt «passerte i revy», da teatersjefene Solrun Toft Iversen og Erik Ulfsby i små fragmenter avslørte hvem som skulle få Heddakomiteens ærespris.

- Dette er jo et sjokk, da. Og jeg som ikke engang tenkte å komme hit. Her sitter jeg uskyldig nedi salen og vet ingen ting om dette der, sa han fra scenen på Det Norske Teatret søndag kveld - og takket juryen og seg selv.

Med V8-er i brystet

Den internasjonalt kjente og anerkjente teater- og operainstruktøren er en koloss. Ikke bare er han en stor mann, en brumlebasse med V8-er i brystet, men også en ydmyk Thalias tjener.

- Man må våge å stille seg naken, da blir det som regel bra.

- Det har vært et eventyr å få jobbe med skuespillere, og Espen Skjønberg har lært meg mye. At man skal snakke med skuespillere, ikke beordre dem, sa Winge i sin takketale.

- 400 000 i lomma

Han fortalte at han slet med å etablere Ibsenfestivalen den gang han var sjef på Nationaltheatret. Senere havnet han i de store operahusene i utlandet.

- Jeg har tjent mye penger. Vi betalte ikke skatt der. Det var bare å putte 400 000 i lomma, sa Winge med skjelmsk mine.

FORTJENT: En Æreshedda til Stein Winge er så fortjent - mannen med en V8-er i brøstet. Foto: NTB Scanpix
FORTJENT: En Æreshedda til Stein Winge er så fortjent - mannen med en V8-er i brøstet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Han fortalte, fremdeles med skøyeraktig alvorlighet, at han er mye verre enn han ser ut til. Hva han mente med det, får så være - men det er en herlig forsoffenhet over ham - kledd i en mellomting av dress og verkstedsoverall.

- Badboy og patriark

Teatersjefene Solrun Toft Iversen og Erik Ulfsby beskrev ham med tunge og store adjektiver. Små substantiv og pinglete ord holder ikke når man skal beskrive en Winge.

- Han er kompromissløs og uredd av natur, har et karakteristisk temperament og stor menneskelig innsikt - en legendarisk badboy og patriark.

Dagbladet stiller seg i rekken av gratulanter: skål, Stein Winge, la V8-eren brøle lenge.

Heddaprisen 2019

  • Beste kvinnelige hovedrolle: Helga Guren for rollen som protagonist i «Dritt // La Merda» av Cristian Ceresoli, regi Audny Chris Holsen – Østfold kulturutvikling, POS Theatre Company i samarbeid med Frida Kahlo Productions, Richard Jordan Productions og BaGS Entertainment i samarbeid med Summerhall
  • Beste mannlige hovedrolle: Jan Sælid i «Havboka» av Morten A. Strøksnes, regi Ole Anders Tandberg – Riksteatret i samarbeid med Nationaltheatret
  • Beste kvinnelige medspiller: Anne Krigsvoll for rollen som en fremmed/en annen fremmed i «Meg nær» av Arne Lygre, regi Sigrid Strøm Reibo – Nationaltheatret
  • Beste mannlige medspiller: Nils Jørgen Kaalstad i «Uten navn – Å miste sine nærmeste» av Mattis Herman Nyquist og Fredrik Høyer, regi Mattis Herman Nyquist – Østfold kulturutvikling i samarbeid med Kulturdråpen
  • Beste regi: Ole Anders Tandberg for «Havboka» av Morten A. Strøksnes – Riksteatret i samarbeid Nationaltheatret
  • Årets forestilling: «The Mute» av Janove Ottesen og Christian Eriksen, regi Arne Nøst og Christian Eriksen – Stavanger Symfoniorkester
  • Beste forestilling for ungdom: «Ingenting» av Janne Teller, regi Hilde Brinchmann – Tigerstadsteatret og Oslo Nye Teater
  • Beste barneforestilling: «Mio, min Mio» av Astrid Lindgren, regi Hilde Brinchmann – Teatret Vårt og Nordland Teater
  • Beste scenetekst: Espen Klouman Høiner for original tekst til «Vi, folket», regi Espen Klouman Høiner – Espen Klouman Høiner og Teaterhuset Avant Garden
  • Beste scenografi/kostymedesign: Arne Nøst for scenografi, Christina Lovery for kostymedesign og Jill Tonje Holter for masker til «The Mute», Av Janove Ottesen og Christian Eriksen, regi Arne Nøst og Christian Eriksen, Stavanger Symfoniorkester
  • Beste audiovisuelle design: Boya Bøckman for visuell design til «Skipet vol. 5 – Short cuts», regi Kari Holtan – De Utvalgte i samarbeid med Black Box teater og Ultima samtidsmusikkfestival, og for videodesign til «Lazarus» av David Bowie og Enda Walsh, regi Anders T. Andersen – Det Norske Teatret
  • Særlig kunstnerisk innsats: De Utvalgte for «Skipet vol. 5 – Short cuts»
  • Heddakomiteens ærespris: Stein Winge

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer