HENGER IKKE PÅ MUSEUM: Aune Sand (t.v.) synes det er uforståelig at tvillingbroren Vebjørn ikke stilles ut på norske museer. - Etter 12 år borte fra Norge, tror jeg ikke folk lenger vet hva jeg driver med, sier Vebjørn til magasinet Plot. Foto: Sigurd Widenfalk / Plot
HENGER IKKE PÅ MUSEUM: Aune Sand (t.v.) synes det er uforståelig at tvillingbroren Vebjørn ikke stilles ut på norske museer. - Etter 12 år borte fra Norge, tror jeg ikke folk lenger vet hva jeg driver med, sier Vebjørn til magasinet Plot. Foto: Sigurd Widenfalk / PlotVis mer

- Jeg kalte det for klovnestreker

Vebjørn Sand om tvillingbroren Aune. Nå drømmer han om offentlige utsmykninger.

(Dagbladet): Få kunstnere skaper like store overskrifter som Marianne Aulie og kjæresten Aune Sand. Men i kulissene står en mann vi vet langt mindre om - Vebjørn Sand.

I en reportasje i magasinet Plot, som er i salg fra i dag, avslører Vebjørn og resten av kunstnerkollektivet hvordan de får det til å gå rundt økonomisk - og at de føler seg forbigått av det norske kulturlivet.

Deres største kunde er nemlig møbelkjeden Bohus.

- Bohus er en viktig del av galleriet. De er en stor del av helheten vår til å drive økonomisk. Vi er avhengig av å ha mange ben å stå på, sier Vebjørn Sand til Plot.

Lukrative avtaler Høsten 2009 ble Galleri Sand åpnet i New York. Etter det Dagbladet erfarer er husleien på tre millioner kroner i året. Galleriet har ifølge Plot så langt kostet 17 millioner kroner. Da er det godt at trekløveret har sikret seg stabile inntekter.

I tillegg til inntekter fra Galleri Sands egne utstillinger, gir Bohus-avtalen fire millioner kroner i året i salg. Salg av reproduksjoner gjennom Allkopi har de siste to årene gitt fem millioner kroner i kassa, skriver Plot.

Avgjørende for Vebjørn Og hvem steller i stand alle de finansielt viktige kontraktene? Lillebror Aune, som jobber døgnet rundt for å gjøre arbeidsvilkårene til Vebjørn best mulig. Vebjørn vedgår at avtalene med Allkopi og Bohus er en noe uortodokse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Kanskje det er uvant for noen, at kunstnere jobber sånn. Det å være kunstner, er å være helt fri. Å få til sine egne ting, er en frihet. Hadde jeg fått offentlige utsmykninger eller sånne oppdrag, ville det selvfølgelig styrket friheten min ytterligere. Men når man ikke har det, har slike modeller som vi blant annet har med Bohus og Allkopi vært helt avgjørende for at jeg skal jobbe, sier Vebjørn Sand til Plot.

Allkopis interesse for Marianne Aulie viste seg tydelig under «Rumpekrigen» mellom Aulie og kunstneren Ida Dalsegg i 2010.

Da Allkopi Aulies pastell av rumpa til Dalsegg for 300.000 kroner.

- Det er det verd, sa administrerende direktør i Allkopi da.

FAKSIMILE: Plots nyeste nummer er i butikkene i dag.
FAKSIMILE: Plots nyeste nummer er i butikkene i dag. Vis mer

Tidligere på året hadde Allkopi betalt en million kroner for trusa til Aulie.

- Klovnestreker Men Team Sand er mer enn rumper og reproduksjoner. Fra å ha solgt 80 prosent av bildene sine til norske kunder, selger Vebjørn nå halvparten i Norge og halvparten i USA.

Mens Vebjørn har betraktet det hele fra avstand, er det Aune og Marianne som har kjørt showet i Norge. Champagne-stunts, vaffelsteking og rumpe-annonser har vært nøkkelord. Vebjørn har ikke vært like glad i det han har sett.

- Det var hele formen. Jeg kalte det for klovnestreker. Men Aune har alltid hatt en form for som ikke har gått utover å drite ut andre, når han gjør sine performance eller hva man skal kalle det, sier han til Plot.

Aune Sand la egne drømmer til side for å dytte sin 20 minutter eldre tvillingbror opp og fram. Men Aune er ikke i mål. Han mener Vebjørn ikke har fått den anerkjennelsen han fortjener i Norge.

- Hvorfor henger ikke Vebjørns bilder på museum? Det er der de hører hjemme! sier han til Plot.

Ikke på museum Vebjørn selv sier til magasinet at han gjerne kunne ha tenkt seg å utsmykke offentlige bygninger i Norge.

- Jeg har jo spurt meg selv hvorfor jeg aldri har fått slike oppdrag. Ellers er jeg veldig fornøyd med alt.

Han mener noe av forklaringen ligger i «strukturene» i kulturlivet.

- Det tror jeg kanskje noen av den politiseringen..., jeg vet ikke, jeg. Det var jo tydelig på 80 og 90-tallet at disse miljøene som bestemmer slikt var dominert av folk som tenkte i én retning. Noen strukturer av det finnes igjen, sier han til Plot.

På spørsmål om at han heller ikke er kjøpt inn av museer, svarer Vebjørn kort:

- Nei, etter 12 år borte fra Norge, tror jeg ikke folk lenger vet hva jeg driver med.

Heller ikke tvillingbror Aune har glemt sine egentlige drømmer. Da Dagbladet møtte ham under et slagsstunt på Allkopi for ett år siden, avslørte han:

-Aller helst ville jeg jobbet mer med seriøs kunst. Som å lese dikt, sa Aune da.

Aune og Vebjørn Sand ønsker ikke å kommentere saken. Det har ikke lykkes Dagbladet i å komme i kontakt med Marianne Aulie.

SHOW: Med gratis pannekaker og en dæsj champagne lagde Aune Sand og Marianne Aulie god stemning da de skulle selge bilder på Allkopi for ett år siden. Foto: Nina Hansen
SHOW: Med gratis pannekaker og en dæsj champagne lagde Aune Sand og Marianne Aulie god stemning da de skulle selge bilder på Allkopi for ett år siden. Foto: Nina Hansen Vis mer