UNDERJORDISK: Hun trengte plass for å male veggmaleriene til Regjeringskvartalet. Derfor jobber Vanessa Baird i kjelleren mellom Gerhardsens Plass og Møllergata 19 og ligger på bildet og maler. - Dette er et veldig isolert, konsentrert sted å være. Jeg har ikke engang kaffekoker her, sier hun. 
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
UNDERJORDISK: Hun trengte plass for å male veggmaleriene til Regjeringskvartalet. Derfor jobber Vanessa Baird i kjelleren mellom Gerhardsens Plass og Møllergata 19 og ligger på bildet og maler. - Dette er et veldig isolert, konsentrert sted å være. Jeg har ikke engang kaffekoker her, sier hun. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

- Jeg kan ikke ta ansvar for andres assosiasjoner

Vanessa Baird gir ut barnebok og puster ut etter at byråkrater fikk kunsten hennes i vrangstrupen.

(Dagbladet): - Det straffer seg at ulven er for grådig. Det er bra, sier kunster Vanessa Baird (49).

Ulven er størst, men reven er lur. Hun begynte med Brødrene Grimms eventyr, før hun fikk oppdraget med å utsmykke Helse- og Landbruksdepartementet med tre veggmalerier.

Som tegner har hun alltid forsynt seg fra eventyrene.

- Moren min, som er skotsk, leste «Alice i eventyrland» for oss. Jeg liker å gjøre små forskyvninger i eventyr. Hva om det skjer noe med Rødhette på veien til bestemor?

Kontroversiell kunst
I 25 år har hun vært en selvstendig og anerkjent kunstner.

I høst ble hun plutselig objekt for en forvirret kunstdebatt, fordi enkelte helsebyråkrater mente at hennes kunstverk «Lyset forsvinner - bare vi lukker øynene» ga for sterke assosiasjoner til 22. juli og dermed ville ha kunsten vekk.

- Jeg har sittet tre måneder med hakeslepp. Jeg trodde helt seriøst at mitt oppdrag var å gi bygningen visuell identitet - ikke traumebehandling eller noe annet. Jeg kan ikke ta ansvar for andres assosiasjoner, sier hun.

Kompromisset
Torsdag morgen våknet hun etter lite søvn. På pressekonferansen noen timer seinere ble det annonsert at de to første bildene blir hengende i Helse- og Landbruksdepartementet, mens det tredje går til Kulturrådet.

- Det er et kompromiss, og kompromiss er lite egnet for kunsten. Men jeg er fornøyd med at også den tredje veggen har fått en adresse. Nå vil jeg bare bli ferdig.      

MERKELIG PROSESS: Torsdag ble det klart at to av kunstverkene hennes blir hengende i departementene mens Kulturrådet få det tredje. Her er Vanessa Baird foran bildene til eventyret om «Ulven og reven». Foto: Nina Hansen / Dagbladet
MERKELIG PROSESS: Torsdag ble det klart at to av kunstverkene hennes blir hengende i departementene mens Kulturrådet få det tredje. Her er Vanessa Baird foran bildene til eventyret om «Ulven og reven». Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Prosessen har vært slitsom.

- Jeg ble plutselig et menneske som skulle mene masse, det er et helt annet type liv enn jeg er vant til. Og jeg holder en knapp på det gamle, stille livet.

Hun er overrasket over hvordan byråkratiet fungerer.

- Jeg hadde jo trodd at kulturministeren ville ta hånd om situasjonen og skjære gjennom på et tidspunkt.  

Stille, små bøker 
Hun føler seg ferdig med offentlighet og store formater.

- Nå har jeg lyst til å lage mange, små og veldig stille bøker. Opplag på 200 og sånn og jeg kan gjerne stifte dem selv. Det er det jeg har sykt behov for nå. Ikke å snakke med noen, bare gjøre det.

Hun regnes som en teknisk sterk tegner.  

- Jeg blir 50 på tirsdag og i 40 år er det dette jeg har drevet med. Fordi jeg som ung var mye ut og inn av Ullevål sykehus på grunn av sykdom, har jeg hatt god tid til å drive med dette. Å tegne er en fin måte å fylle livet.