TAKKER CAMILLA: Den norske moteuka er i ferd med å forsvinne og bransjen etterlyser nå at investorer må komme på banen. Kjøpmann Stein Erik Hagens eldste datter. Camilla Hagen, er en av få som har sett verdien i norsk design. - Det å ha fått en investor har betydd alt, sier designeren Rikke Wiksén. Foto: Thomas Rasmus Skaug
TAKKER CAMILLA: Den norske moteuka er i ferd med å forsvinne og bransjen etterlyser nå at investorer må komme på banen. Kjøpmann Stein Erik Hagens eldste datter. Camilla Hagen, er en av få som har sett verdien i norsk design. - Det å ha fått en investor har betydd alt, sier designeren Rikke Wiksén. Foto: Thomas Rasmus SkaugVis mer

- Jeg levde fra hånd til munn

Designer Rikke Wiksén ble reddet av Camilla Hagens penger.

(Dagbladet): Få investorer er villige til å investere i norsk design. Flere i bransjen mener at det gjør det vanskelig for landets designere å utvikle seg.

Ga nesten opp Designeren Rikke Wiksén (29) var i ferd med å gi opp karrieren da barndomsvenninna og Rimi-arvingen Camilla Hagen (30) gikk inn som investor.  

- Jeg levde fra hånd til munn i tre år. Det å ha fått en investor har betydd alt, sier hun.

- Det som er unikt med min situasjon er at Camilla gikk inn både som investor og partner. Hun hadde lyst til å bruke sine kunnskaper og investere i noe på lang sikt. Jeg var der, og hun har alltid likt klærne mine og visste at jeg slet.

- Vanskelig bransje Hagen forteller at hun valgte å investere fordi hun har stor tro på norsk moteindustri og design.

- Jeg ønsker å bidra til å utvikle norsk design som en viktig eksportartikkel for Norge, skriver hun i en mail til Dagbladet.

Hun skulle ønske at flere ville følge hennes eksempel.

- Det hadde vært fint hvis flere private og offentlige investorer kunne se hvilket potensial som ligger i norsk design. Uten støtte og satsning på disse områdene er det vanskelig å nå dit man vil. Ildsjelene brennes ut, mange gir opp og altfor få har muligheten til å kunne satse videre, skriver hun.

Tidkrevende Wiksén legger ikke skjul på at det har hjulpet å ha gode bekjentskaper.

- Det er ikke før nå jeg forstår hvor lang tid jeg ville brukt hvis jeg skulle gjort dette uten å ha hatt penger i bakhånd. Camilla hadde kanskje ikke gjort det for hvem som helst, men jeg tror hun kunne investert også i designere hun ikke kjenner, så lenge hun hadde likt klærne, sier hun.