PÅ TRYNET: Fridtjof Nilsen er programleder for det nye konseptet «Lost in Time» på TVNorge, som trynet skikkelig åpningshelga. Foto: TVNorge
PÅ TRYNET: Fridtjof Nilsen er programleder for det nye konseptet «Lost in Time» på TVNorge, som trynet skikkelig åpningshelga. Foto: TVNorgeVis mer

- Jeg skulle ønske vi kunne skru tida tilbake

TVNorge-sjef fortviler etter «Lost in Time»-fiaskoen.

Det ble en i overkant tøff start for «Lost in Time», det interaktive konseptet som kombinerer spillgrafikk og gameshow-underholdning ved at seerne skal laste ned en mobilapp for å delta i en virtuell verden.

På grunn av tekniske problemer fikk ingen deltatt i spillet som TVNorge håpet skulle appellere til hundretusener av nordmenn.

- Jeg skulle ønske vi kunne skru tida tilbake, sier Eivind Landsverk, programdirektør TVNorge og Discovery Networks.

Verst tenkelig start

TVNORGE-SJEF: Eivind Landsverk. Foto: TVNorge
TVNORGE-SJEF: Eivind Landsverk. Foto: TVNorge Vis mer

- Men det er bare å børste av seg støvet og prøve igjen. Det er dessverre ikke første gang vi støter på denne typen utfordringer, neppe heller siste, sier TVNorge-sjefen videre i en pressemelding.

TVNorges nye lørdagssatsing «Lost in Time» fikk en verst tenkelig start da serveren som håndterer spillene knelte en halvtime før premieren.

Dermed fikk ingen være med og kjempe om den store pengepremien hjemme fra stua. Det satte også sitt preg på seertallene. Men ikke alle kjøper TVNorges forklaring, som Torgeir Waterhouse i IKT-Norge, etter at storsatsingen «Lost in time» fikk tekniske problemer under første program.

Håper på opptur

- Vi startet på en stigende kurve, men seertallene faller naturlig nok når teknikken kneler. Spill-appen har vist seg å være kjempepopulær, og gikk rett inn på topplisten på App Store. Det er derfor leit at det ble en slik start på programmet, sier Eivind Landsverk, programdirektør i TVNorge og Discovery Networks.

- Vi har samtidig fått mange positive tilbakemeldinger på selve programmet, og håper på en opptur neste helg.

- Det er viktig å ta litt risiko i denne bransjen, og vi må jobbe på for å drive utviklingen av både formater og teknologi, sier Eivind Landsverk.

Opplevd fadeser før

I starten av programmet var 140 000 seere innom, men i snitt var det 111 000 som valgte å se hele første episode.

- Det er skrekkelig dumt å svikte så mange av våre engasjerte seere, men vi må bare brette opp ermene og jobbe på videre.

- Jeg er så gammel at jeg opplevde noe av det samme også for 27 år siden. Da vi lanserte Casino, falt nemlig telefonnettet sammen og vi ble hudfletta av både seere og presse. I dag er vi i en digital tid, og noe lignende skjer igjen. Den gangen klarte vi å snu det fra fiasko til suksess, så la oss håpe at den historien gjentar seg.

- Men akkurat nå føles det pinlig og dumt, sier Landsverk.