SOSIALISTBLEKKA: Trenden er blitt overtydelig nå som de fleste norske komikere har gått til en og samme aktør: sosialistblekka TVNorge. Med så mange venstrevridde komikere på samme kanal er jeg redd vi står foran et demokratisk problem, skriver Tuftebarten. Foto: NTB Scanpix
SOSIALISTBLEKKA: Trenden er blitt overtydelig nå som de fleste norske komikere har gått til en og samme aktør: sosialistblekka TVNorge. Med så mange venstrevridde komikere på samme kanal er jeg redd vi står foran et demokratisk problem, skriver Tuftebarten. Foto: NTB ScanpixVis mer

Jeg trenger ikke gi flere eksempler: norske komikere er venstrevridde, og ferdig med det

Venstrehumoren som kveler oss.

Meninger

Debatten om venstredreiningen blant norske komikere er her igjen. Av en eller annen grunn får jeg ikke dette med meg før Dagfinn Nordbø skriver en gubbete kronikk om det i VG. Dette gjør han hver gang debatten dukker opp, og bruker anledningen til å snakke om hvordan det var i det knallharde satiremiljøet i gamledager.

Nordbø er alltid så seint ute at når kronikken hans endelig står på trykk i VG er debatten over for lengst. Så da kan du tenke deg hvor du selv befinner deg i debatten, nå som du leser denne kronikken basert på kronikken til Nordbø, som var utdatert før den nådde løssalgsstativene.

Politikk over komikk: I motsetning til Dagfinn Nordbø mener jeg nemlig at det er veldig stort problem at norske komikere er så venstrevridde. Ta for eksempel Pernille Sørensen. Hun baserer mye av sin komedie på ideer om 6-timersdag og forbud mot profitt på offentlige tjenester. Et annet godt eksempel er Thomas Giertsen. «Helt perfekt» er en studie av forskjells-Norge, der ord som «klasse», «revolusjon» og «utbytting» florerer. Ofte kommer de i veien for det gode poenget. Som om politikken får forrang over komikken.

Når komikere ikke lager egne tv-programmer, sper de på inntekten ved å gjeste hverandres tv-programmer. En av de mest populære var serien «Komiker i arbeid» for noen år tilbake. Konseptet var ganske enkelt at Norges mest kjente morofjes latet som om de hadde vanlige jobber. Resultatet ble ustyrtelig.

For oss tv-seere virket det kanskje som uskyldig moro, men de som kjenner vår politiske historie kjente det kalde gufset fra tida da Pål Steigan regjerte den norske venstresida. «Komiker i arbeid» var rett og slett selvproletarisering. Venstreradikale komikere som Helén Vikstvedt, Jonna Støme og Stian Blipp infiltrerte arbeiderklassen foran øynene våre.

Et demokratisk problem? Norske komikere har gjerne egne produksjonsselskaper, og er ikke sjelden å se blant inntektsvinnerne når skattelistene offentliggjøres. Det er kanskje grunnen til at Morten Ramm og Bård Tufte Johansen har vært så tydelige på sin misnøye med skattepolitikken til den blåblå regjeringen.

Jeg trenger ikke gi flere eksempler. Norske komikere er venstrevridde og ferdig med det.

Om tendensen ikke var klar nok før, har den blitt overtydelig nå som de fleste norske komikere har gått til en og samme aktør: sosialistblekka TVNorge. Med så mange venstrevridde komikere på samme kanal er jeg redd vi står foran et demokratisk problem. Alle vet hva TVNorge står for. Kanalen som gav oss Casino og Big Brother har alltid vært opptatt av økonomisk omfordeling, sterke fagforeninger og regulert arbeidstid.

Ikke uten lyspunkter: For oss som ønsker sketsjer om hvor lite vekstfremmende det er med skatt på arbeidende kapital, eller litt satire om behovsprøving av barnetrygden, ser framtiden dyster ut.

Men helt mørkt er det ikke. For så lenge norske komikere kalles venstrevridde har Dagfinn Nordbø noe å skrive om i VG. Og så lenge Dagfinn Nordbø har noe å skrive om i VG, har jeg noe å skrive om i Dagbladet.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook