UTFORDRER: Sveinn Fannar Jóhannsson utfordrer hvordan vi forholder oss til bilder og aviser med sitt verk «Untitled (Newspaper)» fra 2015. Foto: Sveinn Fannar Jóhannsson
UTFORDRER: Sveinn Fannar Jóhannsson utfordrer hvordan vi forholder oss til bilder og aviser med sitt verk «Untitled (Newspaper)» fra 2015. Foto: Sveinn Fannar JóhannssonVis mer

- Jeg tror at da fotografiet døde, ble det også gjenfødt

To større fotogruppeutstillinger i Oslo åpnes denne uka.

Meninger

I dag åpner den tradisjonelle «Vårutstillingen» på Fotogalleriet i Oslo. Den ble etablert av Forbundet Frie Fotografer (FFF) og åpnet for første gang i 1976, den gang med overskriften «Fotografisk Vårutstilling». Dette ment som et motsvar til den klassiske Høstutstillingen, hvor fotografier i lang tid sto oppført under kategorien «Maleri». [bilde=1, left]

Både Fotogalleriet og FFF har gjennom årenes løp vært viktige for å fremme vår forståelse av fotografi som kunst, og flere årganger av Vårutstillingen har vært en god pekepinn på hvor samtidskunstfotografiet befinner seg. I år er utstillingen 40 år og den er økonomisk sikret gjennom et fast årlig tilskudd fra Kulturrådet. Juryen velger ut kunstnere basert på åpen innsending, og juryen består av Vibeke Tandberg, Mattias Josefsson og Kaia Hugin i samarbeid med Stephanie von Spreter, kunstnerisk leder ved Fotogalleriet. De har sammen plukket ut seks fotografer: Katharina Barbosa Blad, Grethe Irene Einarsen, Katinka Goldberg, Marie Helgesen, Kamilla Langeland og Madelen Isa Lindgren.

Sistnevnte er utstillingens yngste deltaker. Hun er førsteårsstudent på Kunsthøgskolen i Oslo og bidrar med videoverket «In Between Make It Close» som skildrer et møte mellom danseren Anne-Line Lønnbu Kirste og komponisten og pianospilleren Thomas Tvedt. Det kan se ut som om de samarbeider, men danseren er døv og kan ikke høre musikken, og pianospilleren er blind og kan ikke se dansen som utfolder seg. Unge Lindgren sier om filmen at den kan få oss til å tenke på hva kunst kan være, der vi forsøker å forstå fragmenter av verden rundt oss. [bilde=2, twelve]

I katalogteksten forklarer juryleder Tandberg at «Vårutstillingen» i vår tid også naturlig inkluderer film og video, samt arbeider som tar i bruk materialer utover det rene fotografiet. «Materialtrofasthet har således veket for en utvidet interesse for å se fotografiet som en del av et større felt,» skriver hun.

Kunstnerne drives tilsynelatende, ifølge Tandberg, av en grunnleggende nysgjerrighet på hva mediet de jobber med, kan tilføre innholdet. Hun mener dermed at arbeidene fremstår optimistiske og nysgjerrige på fotografiets og filmens fremtid. Det er interessant at en av våre mest anerkjente kunstfotografer skriver dette etter hun selv, bokstavelig talt, gikk løs på sine egne verk til utstillingen «Infinite signature» på OSL Contemporary i fjor. [sitat=1, right]

Her kunne vi blant annet se rammene, ikke verkene, fra serien «Undo». Hun stilte også ut bilder av sin debutroman, pepret med haglskudd. Vi kan håpe at hennes stadige oppgjør med eget arbeid gjør at «Vårutstillingen» blir et friskt pust for Fotogalleriet som de senere årene ikke har hatt hovedfokus på norske eller skandinaviske samtidskunstnere.

Neste år fyller galleriet 40 år, noe de vil feire gjennom hele året, og hvor et av grepene er å skape et helt nytt utstillingsrom i det allerede lille galleriet. Prosjektet «Nordic Anthology» har nettopp utlyst en Open Call for kunstnere med nordisk tilknytning. 17 av disse skal gjennom 2017 stilles ut i det ene hjørnet av galleriet, og vi kan jo håpe et arkitektonisk geni klekker ut en god romløsning for dette. Jeg mener også at galleriets ledelse selv burde klare å plukke ut aktører som er førende i utviklingen og diskusjonen rundt fotografiet, og ikke lene seg på nok en Open Call.
[bilde= 3, twelve]
Fotogalleriets status som et ledende galleri for fotografisk kunst er under press fra flere kunstnerdrevne gallerier rundt om i landet. Et av dem er det kunstnerdrevne initiativet MELK som med invitasjon fra Mats Stjernstedt og Ida Kierulf ved Kunstnernes Hus inviterer til utstillingen «Dislocating Surfaces - New Scandinavian Photography"» ut fra boken med samme navn som MELK utga i fjor.

Nesten alle kunstnerne har levert flunkende nye verk til denne gruppeutstillingen som åpner i morgen. Kvaliteten på de ulike prosjektene er svært ujevn, men jeg anbefaler fotogrammene Channeling Dora Maar(2016) til danske Emil Salto, tapetarbeidene I?m moving a stone og Hand til svenske Linda Hofvander, prosjektet The Large Glass av norske Espen Gleditsch, og collagearbeidene Composition Status Quo av svenske Kristina Bengtsson. Jeg er særlig begeistret for norsk-islandske Sveinn Fannar Jóhannssons avisprosjekt. Jóhannsson siterer kunstneren Laszlo Moholy-Nagy for å forklare prosjektet Untitled (Newspaper).: «Fremtidens analfabeter kom til å bli dem som ikke har kunnskap om fotografi.»

Verket består av arkivmateriale samlet inn fra nettaviser over en periode på to år, presentert i en stor avis som ligger i en stabel på gulvet i gallerirommet. Publikum står på denne måten fritt til å interagere med verket og lese avisen eller ta den med seg videre.

En kunstner som deltar på begge utstillingene, er Kamilla Langeland som nettopp har gitt ut sin første fotobok, «Dropping Layers», alt dette mens hun egentlig tar en master på kunstakademiet i Bergen. Hun jobber analogt i mørkerommet, men ikke på den måten vi kanskje forestiller oss. Hun ønsker å forme sitt eget fotografiske språk.

- Jeg synes det er vanskelig å definere hva fotografiet er, forteller Langeland under opphenging på Kunstnernes Hus. Hun legger til:

- Jeg synes det kan være enklere å se på fotografiet som et avtrykk. Det er jo på mange måter det, et avtrykk av lys på lys-sensitivt materiale. Samtidig er det en bildebank av symboler, språk, historie, kultur og en følelse av en sannhet. Arbeidet mitt er formet rundt denne bildebanken.

Det er nærliggende å spørre Langeland, som er under utdanning, om hvordan hun forestiller seg fremtiden for det fotografiske utstillingsrommet.

- Jeg tror at da fotografiet døde, ble det også gjenfødt, sier hun, og refererer til artikkelen «The death of photography: are camera phones destroying an artform?» fra The Guardian i 2013. Jeg tror hele kunstscenen er i endring, ikke bare det fotografiske. Vi opplever et større fokus på materialitet og på det fysiske objektet. Jeg tror vi kan lære av fortiden, utfordre nåtiden og lage arbeid for fremtiden.

Hun kaller seg en nerd som driver med analogt fotografi.

- All den tid jeg elsker å kopiere opp bilder i mørkerommet, elsker historien og nostalgien rundt spøkelsesaktige portretter skutt på glassnegativer, er jeg selvsagt en storbruker av nettet og sosiale medier. Mine arbeider opererer med fri bruk av objekter og symboler, men jeg har også en sterk trang til å kjenne håndverket mitt. Det er ingen overraskelse at reaksjonen på vår digitale tidsalder er en materiell en.

PS: Andre fotografiske hendelser det er verdt å merke seg i fremover, er gruppeutstillingen «Sakte Bilder» på Lillehammer Kunstmuseum i slutten av mai. I forbindelse med åpningen inviterer de til seminar om fotografiet i den digitale tidsalder. Her vil de belyse fotografiets stilling i kunstfeltet og den økte interessen for fotoboken de siste årene.

Forfatteren Tomas Espedal skal ha en samtale med fotokunstneren Signe Marie Andersen om fotografiet og litteraturen. Andersen deltar på utstillingen med sin helt nye bok, som denne gangen inneholder tekster, ikke fotografier.

Det er også verdt å følg med på Instagram der kunstner og kurator Agatha Wara lanserer nett-publikasjonen MUTATORFF i forbindelse med årets vårutstilling. I løpet av en måned blir det postet bidrag fra inviterte kunstnere og forfattere som Anna-Sophie Berger, Joshua Citarella, Casey Jane Ellison, Eva K. Gange, Gean Moreno, Jacob Riddle, Henrik Pask og Edward Shenk.

NINA STRAND Redaktør, Objektiv
NINA STRAND Redaktør, Objektiv Vis mer
DEN YNGSTE: Vårutstillingens yngste deltaker er Madelen Isa Lindgren, førsteårsstudent ved Kunsthøgskolen i Oslo, her med bildet «Ready», et stillbilde fra serien «In Between Make it Close» fra 2015. Foto: Madelen Isa Lindgren
DEN YNGSTE: Vårutstillingens yngste deltaker er Madelen Isa Lindgren, førsteårsstudent ved Kunsthøgskolen i Oslo, her med bildet «Ready», et stillbilde fra serien «In Between Make it Close» fra 2015. Foto: Madelen Isa Lindgren Vis mer
TAPETARBEIDE: Den som legger turen til Kunstnernes Hus i Oslo denne helgen vil støte på dette arbeidet av Linda Hofvanders tapetarbeid. Foto: Linda Hofvander
TAPETARBEIDE: Den som legger turen til Kunstnernes Hus i Oslo denne helgen vil støte på dette arbeidet av Linda Hofvanders tapetarbeid. Foto: Linda Hofvander Vis mer