DYRT: Det er lett å glemme hvis man er direktør i «Vy», men 280 millioner kroner er faktisk ganske mange penger, skriver Audun Lysbakken.
Foto: Jørn H Moen / Dagbladet
DYRT: Det er lett å glemme hvis man er direktør i «Vy», men 280 millioner kroner er faktisk ganske mange penger, skriver Audun Lysbakken. Foto: Jørn H Moen / DagbladetVis mer

Jeg var sikkert ikke den eneste som tenkte «but Vy?!»

NSB skifter navn til Vy. Det blir dyrt.

Meninger

Det nye navnet kommer til å koste 280 millioner kroner. Det er lett å glemme dette hvis man er direktør i «Vy» eller statsråd for Fremskrittspartiet, men 280 millioner kroner er faktisk ganske mange penger. Det er for eksempel mer enn det man betaler selskapet Go-Ahead for å drifte Sørlandsbanen i et helt år.

For 280 mill kunne vi kjøpt så mange nye nattogvogner at vi hadde økt kapasiteten med nesten 50 prosent. 270 flere passasjerer kunne tatt nattoget hver dag. Det hadde blitt nesten 100 000 nye sovereiser hvert år. Eller man kunne gitt alle reisende gratis kaffe herfra til evigheten, for den saks skyld.

Det som nesten er mest irriterende er at direktørene i NSB og regjeringen frivillig gir fra seg det som er deres største fordel: sin sterke tilknytning til fellesskapet, sin politiske og historiske forankring. Navnebyttet er nok et eksempel på unødvendig pengebruk som følge av regjeringens jernbanereform, som til sammen har kostet over 1,3 milliarder kroner.

Vi skulle få et bedre togtilbud, bedre organisering, mer effektiv drift og spennende og nyskapende konkurranseutsettinger. Det vi fikk var flere direktører med høye lønninger, at RyanAir på skinner overtar jernbanestrekninger og nå: et nytt, fjollete navn vi ikke trenger.

Tirsdag ble det kjent at NSB og Nettbuss får nytt navn, når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare: «Vy». Vis mer

I alt har antallet direktører økt fra 9 til 27 etter jernbanereformen og det har blitt opprettet flere nye selskap. SV vil heller at jernbanen skal samles enn å splittes opp. Derfor går vi inn for å gi NSB tilbake eierskap over både tog og skinner. Vi vil stanse arbeidet med å dele opp og konkurranseutsette. Da kan NSB bruke tiden og pengene på det som teller: nemlig tilbudet.

Når vi får makten skal vi samle både bane og tog, i et felles, effektivt selskap. Vi skal bruke pengene på passasjerene og reiser, ikke på direktører, dyre PR-konsulenter eller nye logoer. Og vi skal ha et skikkelig navn. For eksempel NSB.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.