KNALLSTERK DEBUT: Jan-Erik Fjell debuterer med en krimbok av ypperste klasse, mener anmelderen. Foto: JURITZEN FORLAG
KNALLSTERK DEBUT: Jan-Erik Fjell debuterer med en krimbok av ypperste klasse, mener anmelderen. Foto: JURITZEN FORLAGVis mer

«Jeg vet ikke hvem Jan-Erik Fjell er

Det jeg vet er at han kan skrive krim.»

||| ANMELDELSE: Det finnes debutanter og det finnes debutanter. Noen bruker sin første bok til å teste vannet, til å prøve og feile for åpen scene, for å si det sånn.

Andre kaster seg uti med en selvsikkerhet og en trygghet som om dette var forutbestemt.

«Jeg vet ikke hvem Jan-Erik Fjell er

Tenk på Jo Nesbøs «Flaggermusmannen» og Tom Kristensens «En kule», to førstebøker som virket som om de var skrevet av drevne forfattere med mange bestselgere bak seg. Da begynner vi å nærme oss «Tysteren» og Jan-Erik Fjell. For dette er krim av ypperste klasse, overbevisende, troverdig og — ikke minst — spennende fra første til siste side.

Handlingen foregår både i hjemlige lille Fredrikstad og i det tøffe mafiamiljøet i New York, og bragden består naturligvis i å få de to parallelle historiene til å bindes sammen til slutt. Men det gjør Fjell på en nærmest perfekt logisk måte.

Spillegal
Hovedpersonen i «Tysteren» er den spillegale Kripos-etterforskeren Anton Brekke, en brautende framtoning som forhåpentligvis ikke ville hatt samme jobb i virkeligheten. Men på papiret fungerer den arrogante og smarte politimannen utmerket, og han kan faktisk vise til en del sjarmerende trekk etter hvert som handlingen skrider framover.

Den søkkrike norske forretningsmannen Wilhelm Martiniussen blir drept i sin luksusleilighet i Fredrikstad, bare noen dager etter at han har trukket seg fra et stort prosjekt som hadde en mulig verdi på mange titalls millioner.

Både hans forretningspartner Bjørn Danielsen og administrerende direktør Frode Moen havner i politiets søkelys, når Brekke sendes nedover for å etterforske saken sammen med lokale krefter.

Opptaksprøve
Den andre handlingstråden i «Tysteren» foregår i New York, og begynner på sekstitallet, når Vincent Giordano blir tatt inn i varmen av Locatelli-familien. For å bli et fullblods medlem av denne mafiagrupperingen må han likevel gjennom det de regner som en formell «opptaksprøve», å ta livet av en tyster.

Jan-Erik Fjell har et godt grep om alt det grunnleggende i en krimroman, troverdige personer, en historie full av overraskelser, og han har en finurlig intrige som tåler en støyt. Stort mer kan man ikke forlange.