Jeg vil ha bedre politikere

Hvis tall er viktig, vil jeg påstå at frafallet i demokratiet er betydelig høyere enn frafallet i de klassene jeg jobber med.

VIL EVALUERE POLITIKERE OFTERE:«Alle politikere bør kunne tvinges til etter- og videreutdanning innen empati og medmenneskelig forståelse. Politikere har i dag evalueringssystemer hvert fjerde år, men disse bør brukes mer aktivt», skriver kronikkforfatteren. FOTO: SCANPIX
VIL EVALUERE POLITIKERE OFTERE:«Alle politikere bør kunne tvinges til etter- og videreutdanning innen empati og medmenneskelig forståelse. Politikere har i dag evalueringssystemer hvert fjerde år, men disse bør brukes mer aktivt», skriver kronikkforfatteren. FOTO: SCANPIXVis mer
Debattinnlegg

I dag møtte jeg en ung høyrepolitiker på skolens valgtorg som sa til meg «Høyre vil ha bedre lærere». Jeg spurte ham om jeg ikke var god nok. Det ville han ikke gå inn på. Jeg ønsker at det stilles krav til politikerne. En mastergradsutdannelse innen for et relevant fag må kunne kreves. De burde bare få lov til å ytre seg politisk innenfor sitt fagfelt slik av vi ikke opplever faktafeil og uholdbare refleksjoner. Det må selvfølgelig stilles minstekrav til utdanningsinntaket gjennom norsk og mattekarakterene fra videregående; slik at vi sikrer en god norsk formidlingsevne og en bærekraftig økonomisk styring om disse politikerne senere kommer til makten. Alle politikere bør kunne tvinges til etter- og videreutdanning innen empati og medmenneskelig forståelse. Politikere har i dag evalueringssystemer hvert fjerde år, men disse bør brukes mer aktivt. Kanskje ikke alle er ment til å være politikere, og om de ikke kommer inn på storting/fylkesting/kommunestyre burde de kanskje finne seg et annet arbeid, og ikke komme tilbake til politikken? Men hvorfor bryr jeg meg om politikerne er gode nok?

Politikerne har ett felles mål - å sikre et demokratisk oppegående samfunn ved å blant annet få folk til å bruke stemmeretten sin. Når folket ikke viser demokratisk interesse, gjør ikke politikerne jobben sin. Mens rundt fire prosent av landets niendetrinnselever lå på mestringsnivå én i 2012 (laveste nivå), var det 23,6 prosent av de stemmeberettigede som ikke mestret å stemme ved forrige stortingsvalg. Hvis tall er viktig, vil jeg påstå at frafallet i demokratiet er betydelig høyere enn frafallet i de klassene jeg jobber med. Når så mange politikere med så mye midler, medietid, gratis penner og tyggegummi ikke klarer å få opp det eneste tallet som burde bety noe, bør våre politikere bli bedre.

Mens alle elevene mine dukket opp til timene mine i dag, var det mange jeg ikke så under valgtorget midt i skoletiden. Jeg mener det finnes noen gode politikere også, men hvorfor bruke tid til å snakke om hva de gjør riktig? Jeg vil ha bedre politikere nå!

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.