Bemanning viktig for kvalitet: Jeg vil jobbe i en barnehage hvor jeg kan gå hjem fra jobb med vissheten om at i dag har jeg vært med på å gi barna gode opplevelser og ny kunnskap, skriver Elisabeth Naalsund Strømmen. Illustrasjonsbilde. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Bemanning viktig for kvalitet: Jeg vil jobbe i en barnehage hvor jeg kan gå hjem fra jobb med vissheten om at i dag har jeg vært med på å gi barna gode opplevelser og ny kunnskap, skriver Elisabeth Naalsund Strømmen. Illustrasjonsbilde. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Jeg vil ikke jobbe i en barnehage hvor jeg hele tiden har følelsen av å ikke være nok til stede

Barnas behov kan ikke bare være tall i budsjettdiskusjoner.

Meninger

Bemanning i barnehagene er en viktig forutsetning for kvalitet, og avgjørende for den tryggheten både barn, foreldre og ansatte trenger i hverdagen. Dessverre er det slik at flere og flere kommuner kutter barnehagebudsjettene, og reduksjon i bemanning er et tiltak som ofte blir brukt. Slik er det også i Ålesund kommune.

Bystyret vedtok kutt i grunnbemanning i de kommunale barnehagene, som et tiltak for å redusere kostnadene i de kommunale barnehagene og dermed også reduserte overføringer til private barnehager.

Den viktigste forutsetningen for kvaliteten på barnehagetilbudet er menneskene som jobber der. Alle barn har krav på å bli sett, hørt og ivaretatt. De trenger hender som kan veilede på veien til læring, fang som gir trygghet og trøst, og øyne som ser MEG. En god nok grunnbemanning er en forutsetning for kvalitet i barnehagen.

Barna har krav på trygghet og et godt pedagogisk tilbud - ikke bare midt på dagen, men hele åpningstiden - morgen, midt på dag og ettermiddag. En dårligere bemanning i barnehagen kan i verste fall bli en gambling med barnas sikkerhet. Vil våre politikere virkelig stå til ansvar for dette? I barnehagen må det være en bemanning som gjør tilbudet forsvarlig.

Jeg vil jobbe i en barnehage hvor jeg kan gå hjem fra jobb med vissheten om at i dag har jeg vært med på å gi barna gode opplevelser og ny kunnskap. Jeg har hatt tid til å fundere over livets mysterier sammen med toåringene som utforsker verden, jublet sammen med femåringen når hun endelig klarte å klatre til topps på klatrestativet, og jeg har gitt trøst og lyttet til barnet som hadde litt vondt i magen, ikke fordi det var sykt, viste det seg - men bestevennen valgte en annen til leken.

Jeg har hatt mulighet til å snakke med forelderen som hentet barnet og gjerne ville høre om dagen i dag, og fikk gitt beskjeden om at han hadde gått på do for første gang. Jeg har fått lagt frem materiellet vi skal ha til neste dags aktivitet, har oversikten og dagens oppgaver godt forberedt.

Jeg vil ikke jobbe i en barnehage hvor jeg hele tiden bekymrer meg for hva på planen vi må utsette, når vi må slå sammen avdelingene eller kjenne på følelsen av å ikke ha vært nok til stede for barnet i dag.

Jeg vil være den som har gitt veiledning på veien til læring, hatt et fang som har gitt trygghet og trøst og sett DEG i dag. Derfor må grunnbemanningen i barnehagen være god nok og ikke bare et tall i en budsjettdiskusjon hos våre politikere!