LITT I OVERKANT Journalist Jens Kihl fikk seg en stor overraskelse da han mottok regningen for en bok, som opprinnelig kostet 250 kroner. Foto: Privat
LITT I OVERKANT Journalist Jens Kihl fikk seg en stor overraskelse da han mottok regningen for en bok, som opprinnelig kostet 250 kroner. Foto: PrivatVis mer

Jens bestilte bok til 250 kroner - fikk regning på 4,6 millioner

- Har aldri opplevd liknende.

(Dagbladet): Da journalisten Jens Kihl denne måneden bestilte hjem boka «Livet er æve, og evig er ordet» på nett, tenkte han at prisen på 250 kroner skulle være riktig så overkommelig.

Da regninga på den nette sum av 4 643 953 kroner dukket opp i postkassa, sammen med boka noen dager senere, fikk han imidlertid bakoversveis.

Saken ble først omtalt av Side 2.

- Jeg har aldri opplevd liknende tidligere, så jeg visste ikke helt hva skulle gjøre. Man blir veldig distansert fra det hele, sier Kihl til Dagbladet.

- Noen må ta regninga På tross av at hendelsen ga Kihl hakeslepp ved første øyekast, forklarer journalisten at det ikke tok lang tid, før han skjønte at noen hadde gjort en feil.

- Selv om man skjønner at noe er feil, så blir man veldig overrasket. Det har vært mye snakk om denne boka, og den kostet jo noen millioner å lage. Noen må jo ta den regninga, og i et par dager ble det meg, da, sier han lattermildt.

Boka ble ifølge Side2 sendt ut av Sentraldistribusjon AS.

- Kravet slettet Kihl forklarer at de selv registrerte feilen, før han fikk tatt kontakt. Noen dager senere fikk han dermed ny faktura med det riktige beløpet på 331.25 kroner, da inkludert frakt.

- Kravet ble slettet. Selv om jeg støtter bokverket fullt og helt, har jeg andre ting å bruke 4.6 millioner kroner på. Jeg tror nok sparegrisen min også er lettet over hvordan det hele endte.

DYR BOK: Regninga på 4,6 millioner heldigvis en feiltakelse. Distributøren fikk selv ryddet opp i saken, og lover Kihl en bokgave som plaster på såret. Foto: Privat
DYR BOK: Regninga på 4,6 millioner heldigvis en feiltakelse. Distributøren fikk selv ryddet opp i saken, og lover Kihl en bokgave som plaster på såret. Foto: Privat Vis mer

Overfor Side2 forklarer økonomisjef Jan Erik Stokke i Sentraldistribusjon at en medarbeider hadde scannet feil kode.

Får gave - Det hender en sjelden gang at en slik feil går gjennom, sier han og legger til at kundene da bare må ta kontakt så blir feilen rettet opp, sier han.

Som et plaster på såret har også Det norske samlaget lovet Kihl en liten gave hjem i posten.

- Jeg så at de beklaget på Facebook, og lovet meg en bokgave, uten faktura, i posten etter påske. Kanskje den handler om privatøkonomi? Jeg gleder meg i alle fall, sier han og ler.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram