Jensen gidder ikke engang late som det er et problem

Frp's sniknullvisjon for bilavgifter må snart møte motstand, og stoppes.

Meninger

Regjeringen forklarte denne uka den kraftig økte oljepengebruken i revidert budsjett med at salget av elbiler er blitt mye større enn de hadde regnet med. Hoppsann! Vi fikk visst inn mindre bilavgifter enn vi hadde regnet med. Fire milliarder mindre, ikke bare én milliard, slik det var tatt høyde for. Siv Jensen, finansministeren, gidder ikke engang late som det er et problem. Dette er et resultat av en ønsket politikk, sier hun: Flere el-biler på veiene. Inni seg jubler nok Frp-lederen. Tre milliarder oljefondpenger rett inn i kassa for å finansiere reduserte bilavgifter. Hadde det kommet som et benkeforslag fra Carl I. Hagen under et Frp-landsmøte, hadde alle - kanskje også Siv Jensen - sagt det var uansvarlig og utenkelig. Nå er det offisiell politikk fra regjeringen.

Tappingen av statskassa for inntekter fra kjøp og bruk av bil har vært en av Frp's største seire i regjering. Det er underkommunisert, fordi gjennomslaget har seilt under et bekvemmelighetsflagg: lavere utslipp fra personbilparken. Lavere avgifter for biler uten utslipp har vært bra. Reduserte avgifter for biler som i realiteten slapp ut mer enn de oppga, som dieselskandalen avslørte, har vært mindre vellykket. Samtidig som utslippene fra bilene har gått nedover, har avgiftene totalt sett gått samme vei. Det nærmer seg en katastrofe - uten at det ser ut til å være en plan for hvordan fallet skal stoppe opp. I 2007 fikk staten inn 72,5 milliarder kroner i avgifter for bruk og kjøp av bil, i 2019 ser de ut til å ende på 44 milliarder. Differansen er på 28, 5 milliarder kroner. Et beløp som kunne finansiert alle bompengeavgifter i Norge et helt år - to ganger!

Vridning av avgiftene for å stimulere mindre utslipp har vært riktig, men det må møtes med alternativ politikk. Utviklingen av den blir nå bare trenert og utsatt. Veiprising er neste, naturlige skritt for en moderne avgiftspolitikk. Men siden Frp er imot, vil ikke regjeringen forplikte seg til å ha dette på plass før i 2025. Det er for ordens skyld lenge etter at denne regjeringen kan ha blitt erstattet av en ny. Dette holder ikke. Vi kan ikke leve av ren luft og Frp-kjærlighet, staten trenger penger til å utvikle samfunnet videre. Avgift på bruk av et gode som bilen er, er en selvfølge når nær sagt alt annet i samfunnet må følge samme prinsipp. Erna Solberg er til sjuende og sist ansvarlig, og de andre partiene må også sette foten ned. Frp's sniknullvisjon for bilavgifter må snart møte motstand, og stoppes.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.