UNG STJERNE I: Carey Mulligan slo gjennom med «An Education» og er snart aktuell med «The Great Gatsby», der hun spiller mot Leonardo diCaprio. Foto: AP Photo/Jonathan Short
UNG STJERNE I: Carey Mulligan slo gjennom med «An Education» og er snart aktuell med «The Great Gatsby», der hun spiller mot Leonardo diCaprio. Foto: AP Photo/Jonathan ShortVis mer

Jenteinvasjon

I Hollywood er det jentene som er kritikerroste karakterskuespillere og guttene som sliter med å bli mer enn et pent ansikt. Slik var det ikke før.

For Hollywood-stjerner pleide regelen å være at menn hadde lengre karrierer og flere karakterroller å kjempe om enn kvinner. Kvinnene var mer avhengig av å være unge og attråverdige, å kunne være troverdige kjæresteemner eller elskelige hovedpersoner i romantiske komedier. Menn kunne fortsette å være actionhelter frem til gebissalderen. De middelaldrende blant dem kunne spille ut ymse livskriser i dramasjangeren.

Arven etter åttitallet virker entydig: De mannlige plakatfronterne fra den gang, Michael Douglas, Tom Cruise, Tom Hanks, Bruce Willis og Johnny Depp, var og er stjerner. Men når så du sist en film med Bo Derek, Goldie Hawn, Kathleen Turner, Ellen Barkin, Kim Basinger, Melanie Griffith, Demi Moore eller Sharon Stone?

Men noe har skjedd. Blant unge stjerneknopper i tyveårene er det jentene som har etablert seg som karakterskuespillere, mens guttene strever med å bevise at de er mer enn et pent ansikt eller en sandpapirpusset kropp. Mia Wasikowska, Carey Mulligan Jennifer Lawrence og søstrene Elle og Dakota Fanning er prisbelønte kritikerfavoritter. Til sammenligning strever Robert Pattinson, Taylor Lautner, Zac Efron og Chris og Liam Hemsworth med å bli noe mer og annet enn utskiftbare kjekkaser.

Mye kan skje for gutta. Fremdeles er det slik at kvinnelige filmstjerner som regel får sitt gjennombrudd i tyveårene, mens mennene får det i tredveårene. Men det er vanskeligere å bli leading man enn før.

I en artikkel i GQ peker journalist Mark Harris på at Hollywood-filmer i dag, og publikums iver etter å se dem, er mer knyttet til franchise og sjanger enn til stjernenavnet på plakaten, og på at roller som superhelter eller science fiction-eventyrere kan være farlige fristelser for unge menn med den rette kombinasjonen av ambisjoner og kjeveben. De får et globalt publikum, men i pregløse roller, som blir gitt dem før de har rukket å etablere seg som personligheter på egenhånd. De sliter med å gjøre seg uerstattelige. Taylor Kitsch, som etter storbudsjettfilmene «John Carter» og «Battleship» ikke har klart å få stjerneglansen han har strebet etter, er bevis nummer én.

Kanskje kan den nye dynamikken være med på å jevne ut studiosjefenes syn på menn og kvinner. Det er en vedtatt Hollywood-sannhet, backet opp av publikumsstatistikken, at kvinner gjerne ser filmer med mannlige frontfigurer — mens Angelina Jolie er den eneste kvinnelige filmstjernen som trekker mannlig publikum på samme måte.

Med litt hell kan Lawrence, Wasikowska og de andre, med sin posisjon og sitt talent, komplisere denne oppfatningen. Men de må nok smi fort, mens de ennå har dét som skattes høyest enn alt annet i drømmebyen: Ungdom.

UNG STJERNE II Mia Wasikowska ble lagt merke til da hun spilte suicidal tenåring mot Gabriel Byrne i «In Treatment» og gikk videre til tittelrollene i «Alice i Eventyrland» og «Jane Eyre». Photo by Evan Agostini/Invision/AP
UNG STJERNE II Mia Wasikowska ble lagt merke til da hun spilte suicidal tenåring mot Gabriel Byrne i «In Treatment» og gikk videre til tittelrollene i «Alice i Eventyrland» og «Jane Eyre». Photo by Evan Agostini/Invision/AP Vis mer