Jentene best i liveklassen

Hillbilly møter Hennes & Mauritz med forbløffende resultat når Dixie Chicks konsertoppsummerer sine beste øyeblikk.

Her finner du resten av ukas musikanmeldelser!

CD/DVD: Det utskjelte og latterliggjorte «dobbel live»-formatet har ikke bare en renessanse her hjemme med BigBangs høyst fortjente listesuksess, men fra den amerikanske countryleiren har vi nå fått to utmerkede eksempler det siste året. Omtrent på denne tida i fjor kom bluegrassdronningen Alison Krauss og hennes formidable band Union Station med en særdeles vellykket dobbeltburger smakssatt med platebransjens beste barbequesaus. Og her kommer Dixie Chicks og viser at det ikke er noen motsetning mellom digre arenaproduksjoner og sterk countrymusikk.

Crossover-fenomen

Dixie Chicks har i det hele tatt gjort det meste riktig de siste åra (kanskje bortsett fra å beklage at de snakket stygt om George W. Bush), og «Top Of The World» er en oppsummering så god som noen.

Søstrene Emily Robison og Martie Maguire og vokalist Natalie Maines (datteren til steelgitar-fantomet Lloyd Maines) øser av sine tre Sony-utgivelser (de ga også ut tre album tidlig på nittitallet).

I spennet mellom egenskrevne, kjappe bluegrassnumre som «White Trash Wedding» og den smakfulle versjonen av Fleetwood Macs «Landslide» (skrevet av Stevie Nicks), synliggjøres trioens massive crossoverappell. Det taler da også til Dixie Chicks' fordel at de behersker sammensmeltingen av tradisjonsbundne countryverdier og popspråket mye bedre enn det meste som har kommet ut av Nashvilles musikkfabrikker de siste ti- femten åra. Tittelsporet fra Sony-debuten «Wide Open Spaces» er dessuten en moderne countryklassiker.

Frekke krøssklepp

Denne musikalske uovertruffenheten finner du selvsagt også på dvd-utgaven av dette doble livealbumet (cd-versjonen inneholder flere låter). Det er stor underholdning å se Dixie Chicks i aksjon, men litt slitsomt når klipperen insisterer på å vise samtlige sceneantrekk sørstatsjentene har hatt på seg gjennom sin nordamerikanske arenaturné i hver eneste låt. Men når det er sagt: ideen om å få se det siste fra Hennes & Mauritz backet av klimprende banjo og mandolin - hvorfor ikke?

<B>GOD MIKS: </B> Dixie Chicks behersker sammensmeltingen av tradisjonsbundne countryverdier og popspråket mye bedre enn det meste som har kommet ut av Nashvilles musikkfabrikker de siste ti- femten åra.