Jentene kommer

Norsk musikkliv er fullt av mektige imamer, mens kvinnene er påfallende usynlige. Vi letter på sløret og presenterer musikk-bransjens mest sentrale kvinneskikkelser.

I dag samles hele den norske musikkbransjen på Bylarm. For femte år på rad vender Musikk-Norge mot sitt Mekka, som denne gangen er Kristiansand.

Tidligere har Tromsø, Stavanger, Bergen og Trondheim utgjort vertskapet for den store bransjemønstringen. Det finnes kvinner sentralt plassert i norsk musikkliv, men de er påfallende usynlige.

Den eneste kvinnelige platedirektøren i Norge er BMGs Lena Midtveit. Hun har makt, men er lite profilert, og deltar sjelden i den offentlige debatten. Midtveit var eneste kvinne blant ni medlemmer av den omstridte Spellemannkomiteen i 2001.

Uavhengige Music Network (MNW) har også kvinnelig sjef i Norge, Tonje Parsons, men i likhet med Midtveit er hun en lite synlig aktør.

Én på topp 10

Inger Dirdal er eneste kvinne på lista over dem Dagbladet mener er de ti viktigste personene i norsk musikkbransje. Dirdal er daglig leder i Music Export Norway. Hun jobber på vegne av seks norske bransjeorganisasjoner for å selge og synliggjøre norsk musikk i utlandet, blant annet i form av firemillionerssatsingen «Norway Now» under den store Midem-messa i Cannes i januar.

- Platebransjen sliter med de samme problemene som resten av næringslivet. Men kulturministeren er da i det minste kvinne, konstaterer Dirdal lakonisk overfor Dagbladet.

På den tilsvarende maktlista i Dagbladet i februar i fjor, var EMIs norsksjef Gry Zakariassen eneste kvinne inne på topp 10-lista. Zakariassen og Capitol/EMIs markedssjef Julie Forchhammer har utgjort et sjeldent kvinnetungt sjefsjikt til norsk platebransje å være. Forchammer er også nestleder i Norsk Rockforbund og satt tidligere i Bylarm-styret. Hun mener at kjønnsdiskusjonen i platebransjen snart bør avsluttes.

- Du kommer deg videre i denne bransjen selv om du er jente. Riktignok er det en gutteklubb, men ting skjer. Mange flere gutter er «promobabes» enn tidligere, og det er folk av begge i kjønn i alle posisjoner. Det er personlighet og kvalifikasjoner som avgjør hvem som får jobbene, mener Forchhammer, som etter sammenslåingen av EMI og Virgin også vil jobbe tettere med Virgins produktsjef Silje Viste Grønli . Hun ble hentet fra Platekompaniet, og spås en lysende platebransjeframtid.

Blir managere

Grønlis forgjenger i produktsjefjobben, Pernille Torp-Holte. gikk gradene i Virgin-systemet. Hun sluttet etter seks og et halvt år i selskapet, og er nå daglig leder i Unit Management, med ansvar for suksessartister som Briskeby, Bertine Zetlitz og Turboneger.

- For meg passet det bra tidsmessig å begynne med noe annet. Hvis jeg så framover, kunne jeg kanskje blitt direktør om ti år, men den posisjonen har aldri vært noen målsetting for meg. Jeg vil jobbe tett med musikk, og det får jeg i min managerrolle, uten at det økonomiske og administrative tar overhånd, sier Torp-Holthe.

Hun mener at mangelen på kvinner i toppstillinger i norsk platebransje er en overlevning fra 80-tallet.

- Jenter har tradisjonelt jobbet med promotion og marketing, og det har kanskje vært litt sånn «hit, men ikke lenger». Men jeg både håper og tror at gubbeveldet vil avta.

Kathrine Synnes gikk samme vei som Torp-Holthe: Fra plateselskapsjobb til å bli manager. Etter å ha jobbet med promotion for uavhengige Playground Music, holder hun nå styr på The Margarets' oppadgående karriere. Hun tror forklaringen på at platebransjen mangler kvinner i toppstillinger, er at gutta er mer tålmodige.

- Bransjens dynamikk er slik at du kryper oppover i hierarkiet hvis du holder ut lenge nok. Gutta er nok mer seiglivede enn jentene. I stedet for å bli i et selskap i årevis og vente på at det blir din tur, begynner man med markedsføring i for eksempel Telenor eller Tine Meierier i stedet. Der får man bedre betalt, sier Synnes.

Torp-Holthe og Synnes er ikke de eneste kvinnelige managerne i norsk musikkliv. Tatiana Penzo er manager for suksessrike Sondre Lerche, mens Cecilie Lykke har administrert Motorpsycho i en årrekke.

Flere kvinner!

NRK Petre har gjort Marit Karlsen og Kristin Winsents til to av norsk musikkbransjes mer profilerte kvinneskikkelser. Førstnevnte begynner virkelig å få sving på sitt plateselskap Trust Me, med sterke navn som Safariari, Popface og Laptop i stallen. Winsents er sjefmisjonær i Roxrevy-arvtakeren «Musikkmisjonen».

Marianne Jemtegård (23) er redaktør av den nye musikkavisa Mute. I dag blir første utgave lansert.

- Vi kvinner må bli flinkere til å synliggjøre oss, sier hun.

Hun skulle gjerne sett flere kvinner både på scener og i maktposisjoner. Hun mener mannlige musikere er mer sjåvinistiske enn byråkrater og ledere i bransjen. Det har hun fått oppleve som keyboardist og sanger i The Tables.

- Uttalelser fra popkolleger som «damer og kontrabasser gjør seg på scenen - de ser bra ut, men trenger ikke i gi lyd fra seg » biter ikke på meg. Det sier mer om menn enn kvinner i musikken, sier Jemtegård.

JENTER PÅ VEI OPP: Julie Forchhammer (t.v) er markedssjef i capitol/ EMI, Pernille Torp-Holte er daglig leder i managementbyrået til Briskeby og Turboneger, mens Kathrine Synnes er manager for The Margarets.