SYMBOLPLAGG: Burkini er et symbol på kjønnsdiskriminering, skriver Tone Angell-Jensen. Illustrasjonsfoto: Tim Wimborne / Reuters / NTB Scanpix
SYMBOLPLAGG: Burkini er et symbol på kjønnsdiskriminering, skriver Tone Angell-Jensen. Illustrasjonsfoto: Tim Wimborne / Reuters / NTB ScanpixVis mer

Jenter uten rettigheter 

Hvorfor godtar Grethe Melby forhold for andre jenter og kvinner som hun aldri ville akseptert for seg selv? 

Meninger

I et innlegg i Dagbladet forsøker Grethe Melby å tilsløre en viktig likestillingsdebatt. Det dreier seg om såkalt burkini, et heldekkende plagg mange muslimske jenter må iføre seg for å få delta i svømmeundervisning. Fordi jeg har skrevet en kommentar om temaet, avlegger hun meg en visitt.

Det er et underlig innlegg som starter med hennes historie fra en lykkelig barndom med nakenhet, nakenbading og menn med «dingeldangelet» hengende ute. Hennes egen seksuelle frigjøring blir også viet plass. Kort sagt handler innlegget stort sett om henne selv, og det er for så vidt greit. Det gjør at Melby grunnstøter midt i problemstillingen.

For dette handler ikke om Grethe Melby eller om norske jenter som vokste opp på sytti- og åttitallet i et av verdens mest likestilte land med samme rettigheter som gutter, frigjorte hjem der det var en selvfølge at jenter har rett til å velge alt fra påkledning til utdanning og valg av ektefelle.

AVSPORING: Burkini-debatten blir forsøkt avsporet med hersketeknikker, skriver Tone Angell Jensen.
AVSPORING: Burkini-debatten blir forsøkt avsporet med hersketeknikker, skriver Tone Angell Jensen. Vis mer

Det dreier seg om jenter, her i Norge, som ikke har disse rettighetene. Som blir tvunget til å gå med hijab fra de er småjenter, som vokser opp med en kolossal sosial kontroll langt fra Melbys artige og frivole SV-barndom.

Hvorfor forstår ikke Melby og andre feminister på venstresiden den kjønnsdiskrimineringen som foregår når jenter på ni år må bruke heldekkende badetøy fordi den vesle kroppen blir ansett for å være fristende for gutter og menn? Og motsatt, at de andre jentene med vanlig badetøy dermed blir ansett som usømmelige? Hvorfor er det så vanskelig å få øye på den åpenbare kjønnsdiskrimineringen som foregår rett foran nesetippen på dem når jenter må dekke seg til mens guttene ikke må det?

Les hva Iqra Aftab skriver på sin facebookside om svømmeundervisningen som hun ikke deltok i, fordi hun ikke fikk bade i vanlig badedrakt som de andre jentene. De lærte å svømme, det gjorde ikke hun. Les hva andre muslimske jenter og kvinner skriver om sosial kontroll, sømmelighet, ære og beskyldninger om å ødelegge islams navn og familiens rykte.

Burkini er et symbol på kjønnsdiskriminering. Dessverre blir dette forsøkt avsporet med hersketeknikker. Det skjønner jeg for så vidt godt. Det kan ikke være enkelt å møte seg selv i døra: feminist på den ene siden og kulturrelativist på den andre. Da gjenstår bare ett spørsmål: Hvorfor godtar Melby og alle hennes «likere» på Facebook forhold for andre jenter og kvinner som de aldri ville akseptert for seg selv?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook