INGEN SNARLIG TV-RETUR: Jeremy Clarkson har fått sparken fra «Top Gear», og dropper også den planlagte gjesteopptredenen i BBC populære «Have I Got News For You». Foto: Reuters / NTB Scanpix
INGEN SNARLIG TV-RETUR: Jeremy Clarkson har fått sparken fra «Top Gear», og dropper også den planlagte gjesteopptredenen i BBC populære «Have I Got News For You». Foto: Reuters / NTB ScanpixVis mer

Jeremy Clarkson trekker seg fra britisk «Nytt på Nytt»

Etter bråket.

(Dagbladet): Jeremy Clarkson has trukket seg fra sin planlagte gjesteopptreden på BBC-programmet «Have I Got News For You» - det britiske originalprogrammet som «Nytt på nytt» er modellert etter.

Clarkson, som nylig fikk sparken som programleder for «Top Gear» etter flere kontroverser og håndgemeng med programmets produsent Oisin Tymon, skulle 24. april gjøre sin første TV-opptreden etter avskjedigelsen.

54-åringen har flere ganger tidligere vært gjesteprogramleder for «Have I Got News For You», men har ifølge produksjonsselskapet Hat Trick selv valgt å droppe det denne gangen.

Tror han kommer tilbake - Ved ettertanke har Jeremy Clarkson valgt å ikke lede «Have I Got News For You». Vi forventer at han gjenopptar jobben senere på året, uttaler Hat Trick-sjef Jimmy Mulville til BBC News.

Også Clarksons planlagte opptredener i «Top Gear»s liveshow i Stavanger i vår, ble utsatt på ubestemt tid.

Ifølge The Guardian hadde BBC-ledelsen ingen problemer med at Clarkson ledet satire-quiz-programmet - de understreket at selv om Clarkson har fått fyken fra «Top Gear» har han ikke noe generelt forbud mot å vise seg på TV.

Juridisk sett er også slåsskampen med Tymon ute av verden, etter at politiet har henlagt saken.

Ikke optimal timing Det er uklart hva som skjer med «Top Gear» framover - om programmet fortsetter og om det eventuelt blir med de to andre programlederne, Richard Hammond og James May.

BBC profilerer for tida Jeremy Clarkson i Norge i forbindelse med lanseringa av tv-kanalen BBC Brit, som viser episoder som ble laget før mannen fikk sparken. BBC-direktør for de nordiske kanalene, Richard Hornsby-Smith, har innrømmet overfor Dagbladet at det ikke er «optimal timing» på kampanjen.