LEDER

Ett enkelt spørsmål avdekket hva konkurranseutsetting kan bety:

Jernbanen er blitt et byråkratisk villniss

Dagbladet mener: Det jernbanen trenger er store investeringer, ikke ideologiske visjoner om det private markedet.

LANSERING: Under presentasjonen av nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Det nye navnet ble VY Foto: Berit Roald / NTB scanpix
LANSERING: Under presentasjonen av nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Det nye navnet ble VY Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert
Sist oppdatert

Det går alltid et tog. Slik lød et gammelt slagord den gang Norges Statsbaner (NSB) verken var umoderne eller særlig forsinket. Det går fremdeles tog, og de er flere og har hyppigere avganger enn før. Men hvem som til sjuende og sist bestemmer hvor, når, hvordan og med hvilket materiell, det er ikke lenger noe enkelt spørsmål. Oppsplittingen av NSB, og den medfølgende konkurranseutsettingen, er blitt en labyrint selv eierne og deltakende eksperter går seg vill i. De reisende kan bare riste på hodet av det surret regjeringen har stelt i stand gjennom jernbanereformen.

Det var en reisendes spørsmål som satte i gang en ny runde med forundring. Hun ville vite hvorfor det ikke var flere sovevogner på Bergensbanen når de alltid er fulle. Hun fikk et ærlig svar, det skal Vy ha. Kunden ble dratt gjennom jernbanens nye selskaps og beslutningsstruktur. Nå er det Jernbanedirektoratet som øverste ansvarlige som bestiller togkapasitet av Norske Tog AS som igjen kjøper kjøper lokomotiver og vogner. Jernbanedirektoratet bestiller togavganger hos Vy som deretter bestiller avgangstider hos Bane Nor og leier tog av Norske Tog. Osv. Det hører med at også billettsalg og vedlikehold er blitt egne selskaper.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer