SKILT UT: NSB Gjøvikbanen AS er et heleid datterselskap av NSB AS som kjører mellom Oslo og Gjøvik på en trafikkavtale med Samferdselsdepartementet fram til desember 2017. –Vellykket, mener artikkelforfatteren.
 Foto: Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix 
SKILT UT: NSB Gjøvikbanen AS er et heleid datterselskap av NSB AS som kjører mellom Oslo og Gjøvik på en trafikkavtale med Samferdselsdepartementet fram til desember 2017. –Vellykket, mener artikkelforfatteren. Foto: Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer

Debatt: Jernbanereformen

Jernbanereformen er helt nødvendig

Mens jernbanen under de rødgrønne forfalt med en milliard kroner i året, rustes den nå opp.

Meninger
JERNBANEPOLITISK TALSPERSON: Nils Aage Jegstad, stortingsrepresentant, Høyre
JERNBANEPOLITISK TALSPERSON: Nils Aage Jegstad, stortingsrepresentant, Høyre Vis mer

Mandag skrev kommentator John O. Egeland at jernbanereformen vil føre til dårligere tilbud og dyrere billetter for norske togpassasjerer. Heldigvis er målet med reformen det stikk motsatte.

Vår modell for jernbanereform er ikke fra England, men fra Oppland. Der har Gjøvikbanen vært konkurranseutsatt siden 2006. Resultatet har ikke vært et dårligere tilbud – tvert imot har Transportøkonomisk institutt konkludert med at «...konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen har bidratt til lavere kostnader for det offentlige og bedre tilbud for passasjerene, uten at dette har gått på bekostning av de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser». Dette er akkurat slik vi ønsker at et reformert jernbanesystem skal se ut.

Andre eksempler er bybanen i Bergen, og bussrutene i de fleste fylkene. Disse er konkurranseutsatt på samme måte, uten mange klager på tilbudet og prisen.

LO har som Egeland skriver kritisert reformen. Men kritikken føles hul, og spesielt hul lyder LOs kritikk om at det trengs mer penger til jernbane, når vi har økt nettopp disse bevilgningene med 50 prosent etter regjeringsskiftet. Dette står i sterk kontrast til den rødgrønne regjeringen, som doblet forfallet i jernbanen.

Reformens sentrale punkter er at staten fortsatt skal eie jernbaneinfrastrukturen, mens et nytt jernbanedirektorat skal legge mer langsiktige planer for infrastruktur, bestilling av togtilbud og anbud på togstrekninger.

Direktoratet skal også koordinere tilbudet på norsk jernbane og samordne med annen kollektivtransport.

I stedet for mange stoppesteder for å få riktig billett og ruteinformasjon, skal du snart bare behøve ett stopp, og ett kjøp.

Egeland har rett i at det står for dårlig til med infrastrukturen. Derfor har vi prioritert dette etter at vi kom til makten. Mens jernbanen under de rødgrønne forfalt med en milliard kroner i året, rustes den nå opp.

Med reformen blir det enda bedre. Bane NOR får faglig frihet og økonomisk langsiktighet til å prioritere sine utbygginger, med mål om å få 10–15 prosent mer jernbane ut av hver krone. I et jernbanebudsjett på 18 milliarder vil en slik innsparing bety enormt.

Med disse punktene i mente blir det urimelig å kalle reformen «en politisk tvangsnevrose». For dette er en helt nødvendig reform som sikrer at alle får et bedre togtilbud.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook