Jerndisiplin i Musikk-Norge

Stylist Tommy Løland snakket åpent om hvordan han bygde opp imaget til artister som Briskeby og Sissel Kyrkjebø. Nå skyves imagekonsulenten ut i kulda på grunn av sine avsløringer.

Musikkbransjen er kontrollfrikenes bransje. All informasjon som kommer ut skal detaljstyres fra managere og promotion-sjefer i plateselskapene.

Det får Norges fremste stylist og imagebygger, Tommy Løland (34), erfare.

I et femsiders oppslag i lørdagens utgave av VG ga Løland innsyn i hvordan det jobbes i artistbransjens bakrom.

Får sparken

Etter det Dagbladet kjenner til får Løland sparken av managementet til Briskeby, og Kyrkjebøs management vil se nærmere på samarbeidet med Løland, som følge av sin åpenhet. Stageway Artist, med Kyrkjebø, Lene Marlin og Morten Abel i stallen, og Briskebys Unit Management opplever Lølands oppførsel som illojal.

Briskebys management, Unit, vil ikke kommentere hvorvidt de vil jobbe med Løland i framtida, eller ikke.

- Jeg burde ha spurt artistene på forhånd om det var greit at jeg uttalte meg. Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det, sier Løland.

I VG-artikkelen kom han med ordinære opplysninger om jobben som popstylist, som at det var meningen at Briskeby-Lise skulle bli rockebabe, at han frarådet henne å bli blondine. Klærne han dresser opp Sissel Kyrkjebø med, skal vise at hun er en artist i verdensklasse.

Forventer diskresjon

Fra utsiden kan dette virke som harmløse opplysninger, men i de lukkede roms bransje skal ikke detaljene ut. Manager for Sissel og Morten Abel, Arne Svare, reagerer sterkt på at Løland i VG fortalte om sitt arbeidsforhold til Sissel Kyrkjebø, og at han snakket nedsettende om imaget til Morten Abel, som han ikke jobber med.

- Alle våre underleverandører har taushetsplikt. Løland her vært lenge nok med i gamet til å skjønne det. At han går ut og snakker om artister på den måten, er et kraftig overtramp og et tillitsbrudd, sier Svare.

Løland er lei seg.

- Jeg beklager overfor artistene. Hadde jeg visst at uttalelsene mine ble oppfattet som illojale, ville jeg selvsagt holdt kjeft, sier han. Det er trist hvis ikke folk vil jobbe med meg mer, sier Løland.

Svare uttaler:

- Vi forventer diskresjon av alle som er involvert med våre artister. Det som ofte pirrer offentligheten, gjelder artisters privatliv. Jeg har snakket med Løland, som hevder at han handlet i god tro. Men det er også opp til Kyrkjebø å bestemme hva som blir konsekvensen av dette, sier Svare.

Sterk lojalitet

Musikkbransjen lever av ekstremt synlige produkter, men er selv preget av lukkethet. Sæmund Fiskviks styreregel om at «vi tar det gjerne internt» , er bransjens credo.

Stageway-sjef Svare innrømmer at han er en kontrollfrik og at jobben hans er å styre all informasjon fra sine artister.

- Det er nok en større grad av lojale medspillere i musikkbransjen enn ellers i norsk offentlighet, sier Svare.

Når noen benytter seg av det offentlig rom, er den indre justisen i musikkbransjen hard. Asbjørn Slettemark, redaktør i bransjebladet FaroJournalen, ble krevd sparket av platebransje-talsmann Sæmund Fiskvik da han tidligere i vinter satte et par kritiske artikler på trykk.

En betrodd a-ha-medarbeider fikk beskjed om at han hadde sparken da han i god tro fortalte Dagbladet at den norske supergruppa skal spille på Ullevaal Stadion 8. juni.

Artikkelen kom aldri på trykk av hensyn til den norske bakmannen. Likevel står vedkommende i fare for å få sparken, samtidig som a-ha-manager Brian Lane har styrt nyheten om Ullevål-konserten ut på sin måte.

Det er flere eksempler på at ønsket om kontroll er stort.

Fotokunstner Per Heimly lagde musikkvideoen til Morten Abels singel «Tulipz» på oppdrag fra Virgin Records. Men da plateselskapet fikk se det ferdige resultatet, ble den vraket - til tross for at Heimly selv gikk god for videoen.

Men Virgin trådte til med sensur fordi de mente videoen ville skade Abels karriere. Videoen viser Abel og en tenåringsmodellgutt kaste klærne.

Marika Lejon (18), ung håpefull sørlandsartist med fersk Bylarm-opptreden bak seg, har kontrakt med Oslo-manager Eivind Brydøy. Ifølge Fedrelandsvennen bestemmer han hva hun kan og ikke kan si til pressen.

Brydøy har også nektet Marika å ha ring i nesa når hun blir fotografert.

Redaktør av debattforumet ballade.no og musikkjournalist gjennom 20 år, Arvid Skancke-Knutsen, ønsker større åpenhet og mer toleranse i Musikk-Norge. Han hevder at vi tar det på kammerset -taktikken bare fører til mer spekulasjon.

- Det er synd dersom norsk musikkbransje skal framstå som en vernet glansbildebedrift.

Frimurerlosje

- Ved å holde et lokk over det som skjer i bransjen, forsterker den inntrykket av å være en lukket frimurerlosje. Hadde Fiskvik vært direktør i en annen del av næringslivet, ville det angrepet på Slettemark fått langt større konsekvenser for ham, sier Skancke-Knutsen.

Stylist Tommy Løland sier følgende:

- At reaksjonene er så sterke forteller noe om en ung bransje her hjemme. Det er jo ingen hemmelighet at Madonna har et helt team rundt seg som hjelper henne med image etc. Det visuelle uttrykket er jo en måte å kommunisere på det også. Men i Norge er kulturen annerledes, og bruken av stylister er relativt ny.

Løland vil ikke si noe om konsekvensene for hans videre liv som artiststylist i eliteklassen, men presiserer at han har flere bein å stå på.

- Det er veldig trist hvis man ikke kan si at man har driti seg ut, og bli tilgitt for det. Jeg mente jo ikke å være kjip, avslutter han.

SNAKKET FOR MYE: Stylist Tommy Løland fortalte i VG hvordan det jobbes i bakrommene til artistene.
FIKK RÅD: Briskebys management, Unit, vil ikke kommentere hvorvidt de vil jobbe med stylist Tommy Løland i framtida. Briskebys Lise Karlsnes ble frarådet å bli blondine.