JFK-honnør med ny vri

Flere av modellene i Therese Nortvedts nye utstilling i Oslo kommer fra virkelighetens drama. Blant kunstnerens portretter kan du finne både Anne Frank, Mikke Mus og John F. Kennedy jr.

Med maleriet «Inferno» intonerer Therese Nortvedt stemningsleiet på sin nye utstilling i Galleri Brandstrup, og den urovekkende karakteren er mer markant enn da hun sist stilte ut i Oslo tidlig på 90-tallet.

Siden den gang har Nortvedt også søkt seg under idyllens overflate i dialog med Amalie Skrams ufullendte roman «Mennesker». Flere av modellene hennes er kjente mennesker. I ettertid er fotografiene av Anne Frank og John F. Kennedy jr. under farens begravelse forvandlet til ikoner, som i likhet med Kordas portrett av Che Guevara og Warhols Marilyn er reprodusert og redusert til klisjeer. Nortvedts malerier søker å dekonstruere klisjeens entydighet og framkalle den uro hun selv følte som barn overfor bildene av den unge jødinnen og den farløse guttungen som gjør honnør.

Anne Franks smil

Derfor får Anne Franks usikre smil et streif av grimase i Nortvedts portrett, hvor dessuten det unge brennofferet settes opp mot en flammerød bakgrunn. Ved siden av henger et bilde av Mikke Mus som går i oppløsning mot gullgrunn, som en annen synliggjøring av at barneåras trygghet er i ferd med å forvitre. I serien «Salute» figurerer ikke bare de seks maleriene av Kennedys sønn i forskjellig fargeholdning, og foran en fond som skifter fra isnende hvitt til truende rødt.

I hånda som gjør honnør ser Nortvedt en flertydig gest, som ikke bare simulerer soldatenes hilsen.

Prøver gutten å se bedre (skjønne) det som foregår? Skygger han for sola, tar seg til hodet, eller er det et forsøk på vern mot synet av den flaggkledde kista? Nortvedts vare variasjoner får oss til å stoppe opp etter den umiddelbare gjenkjennelsen, og søke etter et annet innhold enn ikonet gir. Ettertenksomheten filtrerer også fotominnet av «John-John» gjennom erindringen om hans dramatiske død, ved spaken av småflyet som styrtet i en såkalt begravelsesspiral mot bakken.

Foruroligende farge

Overgangsstadiet mellom en trygg barndom og det lokkende/truende ved voksenverdenen blir også belyst av andre malerier, i en utstilling som for øvrig er høyst ujevn. På sitt bedre får Nortvedt fram denne karakteren når innyndende farger som lilla og rosa framtrer foruroligende, som i «Medusa» og «The Three Muses». Portrettet av en guttunge med svømmebriller som slipper seg ned i vann er godt, fordi opplevelsen av det omsluttende elementet bever mellom fryd og fare i den spinkle kroppen.

Her har Nortvedt framkalt anelsen av dunkle understrømmer i de lyst flytende fargene.