I NÆRKONTAKT MED DET HINSIDIGE: Osama bin Laden var opptatt av det han opplevde i drømmeland. Foto: AFP/NTB Scanpix
I NÆRKONTAKT MED DET HINSIDIGE: Osama bin Laden var opptatt av det han opplevde i drømmeland. Foto: AFP/NTB ScanpixVis mer

Jihadister lever etter sine drømmer

Islamistiske terrorister og andre hellige krigere kan ta viktige avgjørelser etter en natt med Ole Lukkøye.

Kommentar

DEN VERDENSBERØMTE britiske journalisten Robert Fisk ble helt satt ut da han i sin tid intervjuet al-Qaida-leder Osama bin Laden. Under samtalen mellom de to sa verdens mest beryktede terrorist:

-Mr. Robert, en av våre brødre hadde en drøm. Han drømte at du kom til oss en dag, at du hadde skjegg og at du var en åndelig person. Du bar de samme klærne som oss. Det betyr at du er en sann muslim.

Heldigvis kom Fisk seg trygt tilbake fra fjellene der bin Laden gjemte seg. Men i den så kritikerroste nye boka «Jihadi Culture», redigert av Thomas Hegghammer ved Forsvarets forskningsinstitutt, går det fram at drømmer er en viktig del av islamistiske hellige krigeres og terroristers liv. De tror rett og slett at mange av drømmene er et budskap fra oven og handler deretter.

KILDEMATERIAET Hegghammer og hans kolleger har gått gjennom viser at jihadister både tenker og prater mye om drømmer. Drømmer og drømmetolkning er en viktig del av islamsk historie, noe som går tilbake til tradisjonene på profeten Muhammeds tid. Drømmene ble sett på som et middel til å forstå det daglige liv og hva som skulle skje i framtida. Det fantes tre typer drømmer, dårlige, guddommelige og hverdagslige. Den første typen var satans verk, den siste et resultat av drømmerens egen tankegang. Den guddommelige var imidlertid svært viktig, ikke minst når det gjaldt å tolke betydningen av den.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om det finns lite eksplisitt tekst om dette temaet i Koranen, forteller mange kilder at profeten Muhammed drømte mye og at han praktiserte drømmetolkning blant sine tilhengere.

I DAG ER drømmetydning først og fremst et fenomen hos de svært så fredelige sufi-mystikerne og hos terrorister og andre jihadister. Mange hellige krigere tror at de på grunn av sine «viktige oppgaver» for islam står svært nær Muhammed og hans tidlige følgesvenner. Derfor kan en drøm ikke bare være en visjon, men en befaling fra profeten. Både drømmene og tolkningen av dem er viktige.

Den pakistanske journalisten Rahimullah Yusufzai, som både har intervjuet Osama bin Laden og avdøde Taliban-leder Mullah Omar, forteller at han stadig hørte historier om at sistnevnte ikke innledet en militær operasjon uten at han hadde fått instrukser om det i drømme. Det var på den måten Taliban-lederen fikk beskjed fra det hinsidige om å «redde Afghanistan».

Terroristen Richard Reid, som går under navnet «skobomberen» skal i flere e-poster ha skrevet at han fikk kallet om å bli militant jihadist gjennom drømmer. Mange har gått rett i døden etter en drøm. «Martyren» Abu Hamza al-Kuwaiti drømte før han døde at han svømte i en elv som ledet til en hule eller tunnel, der det var skrevet «Til det høyeste paradis». Da han kom dit, ble han trukket ned til bunnen av en skjønn jomfru.

DE 72 JOMFRUENE som venter i paradiset går igjen i mange av de hellige krigernes drømmer. Men nåde den som har syndige drømmer om disse vakre kvinnene. Da må vedkommende nemlig vaske seg over hele kroppen for å få vekk synden.