DEBATT

Jinnahs uoppfylte visjon

I dag finner vi et islamisert Pakistan hvor alle minoriteter lever i konstant frykt for å bli offer for blasfemilovene.  

ISLAMISERING:  Pakistan er fylt opp til randen av menn som lover å redde landet, og deres løsning er mer islamisering, skriver innsenderne. Bildet viser en gruppe tilhengere av det islamske partiet Jamiat Ulema-e-Islam brenne et amerikansk flagg under en demonstrasjon i Quetta 25. mai i år. Foto: Nanaras Khan / AFP / NTB Scanpix 
ISLAMISERING:  Pakistan er fylt opp til randen av menn som lover å redde landet, og deres løsning er mer islamisering, skriver innsenderne. Bildet viser en gruppe tilhengere av det islamske partiet Jamiat Ulema-e-Islam brenne et amerikansk flagg under en demonstrasjon i Quetta 25. mai i år. Foto: Nanaras Khan / AFP / NTB Scanpix  Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

«Dere er frie; dere er frie til å gå i deres templer. Dere er frie til å gå i deres moskeer, eller til andre steder for bønn i denne staten Pakistan. Dere kan tilhøre hvilken som helst religion, kaste eller tro – det har ingenting å gjøre med statens anliggender.»

Skjebnens ironi skulle ha det til at Mohammed Ali Jinnah, Pakistans grunnlegger, og den alle pakistanere trykker til sitt bryst, uttalte disse sekulære ordene 11. august 1947. Tre dager seinere ble Pakistan formelt selvstendig i grunnlovsforsamlingen. I dag feirer millioner av pakistanere, både i og utenfor Pakistan, friheten og selvstendigheten som ble vunnet i 1947. Men samtidig som man skal glede seg over dette, anerkjenne alt som er bra, må man også se at det er skår i gleden. For i motsetning til Jinnahs visjon, er Pakistan i dag et av de verste land i verden med tanke på religionsfrihet. I dag finner vi et islamisert Pakistan hvor alle minoriteter lever i konstant frykt for å bli offer for blasfemilovene.

I samme tale advarte Jinnah mot sekterisme av typen som hadde eksistert i Europa mellom katolikker og protestanter. Jinnah var prinsipiell motstander av sekterisme, og han anså ahmadiyyamuslimer som muslimer. Det er også verdt å merke seg at ahmadiyyamuslimer generelt, og ahmadiyyamuslimen Chaudhry Zafarullah Khan spesielt, spilte en helt avgjørende rolle i dannelsen av Pakistan som en egen stat.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer