Jo Nesbø blir hovedgjest på Krimfestivalen

- Vi samler så og si hele den norske krimeliten.

(Dagbladet:) Jo Nesbø er årets festivalforfatter på Krimfestivalen, som arrangeres fra torsdag 3. mars til og med lørdag 5. mars.

Han blir gjort spesiell ære på under festivalen, og vil delta på flere programposter i løpet av de tre festivaldagene.

Til festivalen kommer også flere internasjonale navn, med Karin Slaughter, Robert Wilson og Håkan Nesser i spissen. Samt et stort antall kjente norske forfattere, deriblant Anne Holt, Jørn Lier Horst, Kjell Ola Dahl, Torkil Damhaug og Sidsel Dalen. Programmet teller totalt 50 poster og 56 krimforfattere.

- Hele krimeliten
Krimfestivalen arrangeres for femte gang av Cappelen Damm og Krimklubben, i samarbeid med blant andre flere forlag og bokhandler.

- Vi har samlet så og si hele den norske krimeliten, sier festivalsjef og Cappelen Damm-redaktør Knut Gørvell til Dagbladet.

Han trekker også fram Gunnar Staalesen krimforestilling «Døden går til scenen», som har vært spilt på festivalen flere ganger tidligere, men med en ny tvist hvert år. I år er hovedskikkelsen, detektiv Knut Gribb, skiftet ut med Sherlock Holmes.

- Noe som er litt mer kuriøst, men som vi synes er veldig gøy, er at det kommer en gruppe eksperter på kriminalteknikk fra Politihøyskolen. Vi rigger til et drapsåsted på Centralteatret, og så skal de vise hvordan de ville gått fram, sikret og analysert spor, og så videre, forteller Gørvell.

Det nye store
- I år har vi også for første gang flere programposter om «true crime», som er det nye store, legger festivalsjefen til.

Torsdag kveld møtes forfatter Bjørn Olav Jahr og VG-reporter Tor-Erling Thømt Ruud for å snakke om Birgitte Tengs-saken. Og fredag snakker Jørn Lier Horst og Trond Einar Frednes om dokumentarboka «Badboy».

- Hvilke hovedtrender ser du innen nordisk og internasjonal krim for tida?

- Det er to tendenser: På den ene siden har du krimbøkene blir mer og mer voldelige og detaljerte i sin grusomhet. På den andre sida de som går mer tilbake til kjernen, der ting viser seg å være helt annerledes enn du tror. I England kaller de det «Domestic Noir», det foregår gjerne i nære relasjoner, med en upålitelig forteller, sier Gørvell, og viser til suksesromaner som «Flink pike» og «Piken på toget».

Festivalforfatterne Peter Swanson og Clare Mackintosh hører også til den gruppa.