Jo Nesbø halvnaken i Vanity Fair

Hylles som avhengighetsskapende.

ETTERTRAKTET: Amerikanske Vanity Fair kaller Jo Nesbø «Den skandinaviske avhengigheten».
Foto: Agnete Brun / Dagbladet
ETTERTRAKTET: Amerikanske Vanity Fair kaller Jo Nesbø «Den skandinaviske avhengigheten». Foto: Agnete Brun / DagbladetVis mer

(Dagbladet): Jo Nesbø er overalt om dagen - med stadig nye salgsrekorder i inn og utland, priser og filmprosjekter. Nå har også det prestisjetunge amerikanske kulturmagasinet Vanity Fair fått øynene opp for nordmannen.

I siste utgave setter de av en halvside til å skryte av krimforfatteren, og krydrer med et bilde av Nesbø i en positur vi ikke er helt vant med på se ham i: I bar overkropp på den snødekte balkongen til leiligheten i Oslo.

- Vanskelig å uttale
Tittelen på artikkelen er intet mindre enn «The scandinavian addiction». Bladet presenterer ham som Norges svar på Stieg Larsson, og skriver blant annet:

«Og som hos Larson er bøkene hans sykt avhengighetsskapende: Vær forberedt på flere halsbrekkende turer gjennom de skandinaviske gatenavnene som ikke er mulig å uttale.»

Magasinet påpeker imidlertid at Nesbø begynte å skrive sine krimromaner om Harry Hole «lenge før Mikael Blomkvist kastet et blikk på Lisbeth Salander».

Som Larsson plasserer Nesbø sine drapsmenn der du minst venter å finne dem - rett foran nesa di, forteller bladet videre, og lar Nesbø selv forklare:

I BARINGS: Jo Nesbø stiller opp i en litt uvanlig positur til ære for det amerikanske magasinet Vanity Fair. Faksimile: VANITY FAIR PÅ IPAD
I BARINGS: Jo Nesbø stiller opp i en litt uvanlig positur til ære for det amerikanske magasinet Vanity Fair. Faksimile: VANITY FAIR PÅ IPAD Vis mer

- Jeg ønsker å vise den tynne linja som skiller helten fra sine motstandere, sier han.

USA-lansering
Nesbøs bok «Snømannen» kommer ut i USA i mai, etter å ha gjort det svært bra i Storbritannia. I januar ble oppfølgeren, «Panserhjerte», den andre oversatte boka i historien til å toppe den britiske boklista.

- Det eneste som kan sammenlignes er det amerikanske lista, sa Nesbøs agent Tor Jonasson til Dagbladet den gang.

Så gjenstår det å se om bøkene vil gjøre det like bra i USA framover. Salget kan nok få en oppsving når filmatiseringen av «Snømannen» etter hvert blir klar for kinoene. I fjor høst solgte Nesbø filmrettighetene til det britiske selskapet Working Title, som tidligere har laget filmer som «Notting Hill», «Bridget Jones Diary», «Love Actually» og «O Brother Where Art Thou».