DEBATT

Debatt: Utdanning

Jo visst skal vi satse på talentene!

Fra neste høst kan studenter ved Universitetet i Oslo søke seg inn på det vi kaller et honours-program, et studietilbud myntet på de mest talentfulle og motiverte studentene.

BÅDE BREDDE OG TOPP: Vi må gi alle elever og studenter like muligheter til å utvikle sitt potensial. Vi må satse både i bredde og i topp. Akkurat som i idretten og i kulturlivet, skriver innsenderne. Her er minister for forskning og høyere utdanning, Iselin Nybø på Universitetet i Oslo i oktober. Foto: NTB scanpix
BÅDE BREDDE OG TOPP: Vi må gi alle elever og studenter like muligheter til å utvikle sitt potensial. Vi må satse både i bredde og i topp. Akkurat som i idretten og i kulturlivet, skriver innsenderne. Her er minister for forskning og høyere utdanning, Iselin Nybø på Universitetet i Oslo i oktober. Foto: NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Mens vi er vant med å dyrke fram talenter innen musikk og idrett, blir det straks debatt når vi snakker om å dyrke fram talentene i skolen og i akademia.

Vi har en dårlig historikk når det gjelder å tilby barn og unge med spesielle talenter utfordrende oppgaver. Men, det ser ut til at det så smått begynner å gå opp for skolemyndighetene at det er behov for å tilpasse undervisning også til de aller mest talentfulle barna, ikke bare barn som har ulike utfordringer med å lære.

En norsk forskningsrapport understreker at talentfulle elever som ikke blir tilstrekkelig stimulert i skolen, sliter med både frafall, atferdsproblemer, underprestering og psykiske vansker. Det norske skoleverket diskriminerer 10–15 prosent av elevene som kunne hatt mer faglige utfordringer.

Mange tror kanskje at disse barna klarer seg godt selv, men det er ikke nødvendigvis riktig. Hvis Harry Potter-universets Hermine eller Roald Dahls Matilda hadde gått i norsk skole, ville de mest sannsynlig ha kjedet vettet av seg, og kanskje hadde de følt seg utenfor og sluttet før de hadde fullført videregående. Akkurat som andre barn, trenger de talentfulle elevene også å etablere gode arbeidsvaner, utvikle strategier for å møte stadig mer krevende utfordringer, og få muligheten til å utvikle sitt potensial.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer