Jodie tilbake

LOS ANGELES (Dagbladet): Jodie Foster har selv vært forfulgt, men nekter for at hun selv har et «Panic Room». Etter at hun overtok rollen for Nicole Kidman i den norgesaktuelle thrilleren, har hun fått sin etterlengtede kinosuksess.

- Jeg omgås ikke mennesker som har slike panikkrom, men jeg hører at disse rommene finnes over alt, sier Jodie Foster til Dagbladet.

Fire år etter sitt gjennombrudd i rollen som den prostituerte Iris i klassikeren «Taxi Driver» (1976), ble den 39-årige tobarnsmoren forfulgt av den mentalt syke John Hinckley. Han var så oppslukt i henne og filmen at han blant annet forsøkte å drepe Ronald Reagan for å «imponere» henne.

Bryter seg inn

Nå spiller hun den nyskilte Meg Altman, som sammen med datteren Sarah flytter inn i et hus med et såkalt «panikkrom», som er et slags tilfluktsrom armert med stål og betong. De to får bruk for rommet raskere enn de aner når tre menn bryter seg inn i huset. Herfra blir det en blodig og dramatisk katt og mus-lek, regissert av David Fincher («Seven»/«Fight Club»).

- En slik bunker er vel mest for de overparanoide. Det beste man kan ha foruten et alarmsystem er en garderobe med lås på innsiden og en telefon hvor du kan ringe politiet med ett tastetrykk. Det har jeg. Utover det handler det om å være diskré, bo skjermet - og være oppmerksom på hva som foregår utenfor huset eller leiligheten, sier Foster.

På slump

For Alicia Christian Foster, som er den eneste som har fått to Oscar-statuetter før hun hadde fylt 30 år («De tiltalte» i 1988 og «Nattsvermeren» i 1991), har den nå norgesaktuelle filmen gitt henne en opptur. Men den kom helt tilfeldig: Nicole Kidman hadde sagt ja til rollen, men måtte trekke seg etter at hun hadde skadet kneet. Filmen skulle spilles inn like før fjorårets trussel om storstreik i Hollywood, og i rekordfart ble den spilt inn - med en gravid Jodie Foster i hovedrollen. Mot slutten av innspillingen, da hun var inn i femte måned med sønnen Kit, måtte filmteamet bære henne rundt. Hun var rett og slett sliten.

- Men jeg liker å lage fysiske filmer. Da jeg også fikk et disiplinert manuskript å jobbe ut ifra, var ikke dette noe problem. For meg er det å lage film svært teknisk. Det er bare en jobb, sier Jodie Foster, som hadde sine første jobber foran kameraene allerede som toåring.

Jobber mindre

Siden 1990 og fram til nå har hun drevet produksjonsselskapet Egg Productions i Hollywood, hvor hun har fått brukt sine egenskaper bak kameraene både som regissør og produsent.

Nå har hun trappet ned jobbingen, og bruker heller mer tid sammen med sine to barn. Hun sier at hun ikke forstår at enkelte vil betale noen for å gå ut med bikkja, hente ungene på skolen og plukke opp posten.

- Jeg vil ikke betale noen for at de skal leve livet mitt for at jeg skal kunne arbeide mer. Det blir for meg helt ubegripelig, sier Foster, og legger heller ikke skjul på sin forargelse over filmindustriens utvikling de siste åra.

- Om du er en god skuespiller nå, måles mer i hvor mye filmen spiller inn, om du har sexappeal eller er rynkete. Det er altfor stort fokus på penger og utseendet i denne bransjen, og det skader bransjen på sikt. Det er tross alt ikke dette film og kultur skal handle om.

Selv tjente Foster over ti millioner dollar for sin innsats i «Panic Room», en film som hittil har spilt inn nærmere 160 millioner dollar verden over.

ERFAREN: Etter å ha vokst opp i filmbransjen, vet Jodie Foster hvor viktig det er å ha et liv på lerretet og et helt annet utenfor. - Jeg skjønner ikke at noen er interessert i å mikse de to rollene, sier Foster til Dagbladet. Selv er hun nå mer opptatt av å oppdra sine to sønner enn filmkarrieren.
KINOAKTUELL: Nyskilte Meg Altman (Jodie Foster) sitter innestengt i et avansert sikkerhetsrom sammen med sin datter Sarah (Kirsten Stewart) i thrilleren «Panic Room», som hadde norsk kinopremiere sist fredag. Filmen fikk terningkast fire i Dagbladet.