Johannes (11) har blitt verdensstjerne over natta

Skjermes av familien.

(Dagbladet): - Johannes har blitt en verdensstjerne. Det er helt utrolig. Han er en fantastisk gutt, og en kjempeflink skuespiller, sier informasjonssjef i SOS-barnebyer, Synne Rønning, til Dagbladet.

I løpet av de siste to dagene har SOS barnebyers kampanjevideo der Johannes (11) fra Moss sitter på en bussholdeplass i Oslo og fryser gått verden rundt.

Siden videoen ble publisert på Youtube har i skrivende stund nesten 5.5 millioner sett den, og den blir omtalt både i aviser og på tv verden over.

Til sammenligning ble Ylvis' megahit «The Fox» sett 1.9 ganger på samme nettsted i løpet av de første tre dagene.

Knusende ro Hovedpersonen selv, Johannes, har naturlig nok fått mye oppmerksomhet de siste dagene, og foreldrene har valgt å skjerme han for mediene.

Men moren, Anne Gro Lønnestad, sier til Dagbladet at han ikke lar oppmerksomheten gå inn over seg.

- Han tar det med knusende ro. Han syntes det er fint at saken har fått så mye oppmerksomhet, og er veldig glad for at det kommer inn så mye penger, sier Lønnestad.

Foreldrene driver en barnehage, og privat og gjennom barnehagen har de til sammen fem fadderskap i SOS-barnebyer. Moren sier at Johannes med det godt kjenner til hva SOS-barnebyer driver med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Han syntes det var en fin ting å gjøre å stille opp. Samtidig syntes han det var spennende å bli med på et filmprosjekt.

- Har han gjort noe skuespill fra før?

- Nei, bare i det private. Men han er en fri og litt freidig gutt, og takla rollen bra.

Millioner Rønning i SOS-barnebyer sier både Johannes og familien er samfunnsengasjerte, og at de gledelig stilte opp for en god sak.

- Han er engasjert, og han kommer fra en engasjert familie. De har flere fadderskap fra før, så de har uttrykt at de syntes det var ålreit å bidra til å spre budskapet, sier hun.

Og budskapet har virkelig blitt spredd. Ikke bare er videoen blitt omtalt over hele verden, men oppmerksomheten er også blitt omsatt i kroner og øre.

Målsetninga med kampanjen var å samle inn 200 000 kroner. Nå har vi fått inn to millioner bare på sms, opplyser Rønning.

SKJERMES: Moren til Johannes sier sønnen tar all oppmerksomheten med knusende ro. Foto: Mathias Flaaten
SKJERMES: Moren til Johannes sier sønnen tar all oppmerksomheten med knusende ro. Foto: Mathias Flaaten Vis mer