BLIND SINGER:  Dette maleriet fikk oss til å jakte på Johnsons norske tilhørighet. Foto: Robert Gerhardt /
Denis Y. Suspitsyn
BLIND SINGER: Dette maleriet fikk oss til å jakte på Johnsons norske tilhørighet. Foto: Robert Gerhardt / Denis Y. SuspitsynVis mer

Johnson må da for pokker møte Munch

Det tause kunst-Norge bør reagere, skriver Tom Stalsberg.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Uvitenhet, besettelse og tilfeldigheter er undertittelen på denne artikkelen som startet opp med to bilder, Blind Singer og Jitterbugs VI, på et museum i New York.

Lite visste vi at den afroamerikanske maleren, William H. Johnson (1901- 1970), virket i Oslo, Volda og Lofoten. Det tause kunst-Norge bør reagere.

Blind Singer: Denne historien starter i 1901 i Florence, South Carolina. William Henry Johnson ble født som det yngste barnet i søskenflokk på fem. Moren Alice Smoot og faren Henry Johnson hadde delt kjærlighet og blod, far afroamerikaner, mor fra den amerikanske urbefolkningen.

Hard jobb. Dårlig betalt. Mer hard jobb. Og atter mange slitsomme hverdager var framtidsutsiktene for Johnson i et Amerika som på dette tidspunktet var et svært betent og rasedelte samfunnet på arbeidsplasser, skoler, helsevesen, kafeer, kollektiv transport og kulturliv.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn