Jon Balke: - Usunt med bare én kanal

Jon Balke har gitt ut flere plater på tyske ECM, og i startfasen av arbeidet med «Rotor» var han også i diskusjon med selskapet og dets definitive sjef, Manfred Eicher. Men det fantes aldri noen kontrakt.- Det er ikke så ofte i mitt forhold til ECM at vi har hatt kontrakt, sier Balke.

- Det tar så lang tid på ECM

Jon Balke beskriver uoverensstemmelsene slik:- Hovedproblemet for meg, i forhold til ECM, er at utgivelser tar veldig, veldig lang tid. Over en lengre periode har jeg derfor vært på utkikk etter en kanal som kan lage en... kortere vei. Tida fra unnfangelse av idéen til plata når publikum bør ikke være for lang. I dette tilfelle følte jeg det slik at det var riktig å ta skjea i egen hånd.- Hvorfor blir det sånn på ECM?- Det ligger vel i sakens natur, når én person vil ha oppsyn med alt som skjer. Da tar det gjerne lang tid. ECM tar ansvar for ekstremt mange utgivelser, og har enormt mange «søkere», om du forstår.

- Ingen betydelig ideologisk feide

- Ligger det i hva du nå sier at den aktuelle diskusjonen overhodet ikke bunner i musikalske uoverensstemmelser?- Det finnes alltid den type kontroverser, det gjør det i enhver ECM-produksjon. De skivene jeg har gjort på ECM har jeg spilt inn selv, stort sett uten medvirkning fra Manfred. Jeg har vært ganske fornøyd med å ha det slik.- Betyr det at du denne gang stilte andre betingelser og krav?- Nei. Forskjellen ligger i at jeg i stedet for pent å vente i køen, nå mente jeg at måtte jeg handle på egen hånd - få det ut. For meg er det viktig å være oppdatert; jeg vil at musikken jeg gir ut på plate skal ha sammenheng med hva jeg presenterer for publikum i live-format. Dette er det virkelige problemet. Vi snakker ikke om betydelige estetiske eller ideologiske feider.

- Usunt med bare én kanal

Han tar en pause - før han sier:- Når det er sagt, er det jo et faktum at ECM i stor grad har hatt monopol på å distribuere norsk improvisasjonsmusikk i utlandet. Fordi ECM - som alle andre plateselskap - styres av estetiske og kommersielle valg, oppfatter jeg det som usunt at vi bare har én kanal ut til det europeiske publikum. Sånn sett oppfatter jeg det som positivt om jeg kan være med på å skape flere muligheter. Slik tror jeg kanskje flere aspekter av det norske musikklivet kan reflekteres, avslutter komponisten, arrangøren og pianisten Jon Balke.