Jon Balke i elektronisk landskap

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

«Saturation» er utprega moderne. Samtidig er albumet det mest jazz-orienterte på Jazzlands utgivelsesliste så langt (Bugge Wesseltoft, Audun Kleive, Eivind Aarset).

- I det øyeblikket du legger basstromme på alle fire, og/eller skarptromme på to'ern og firer'n... sjangerbetegnelsene koker ned til noe sånt etter hvert, sier Jon Balke.

- Maskinene fikk ikke overta

Han beskriver det som en utfordring ikke å havne 100 prosent opp i den «elektroniske» måten å lage plate på. Han snakker om lange strekk og fleksibel rytmikk.

- Utgangspunktet for utgivelsene på Jazzland er elektronisk jazz; slik oppfatter jeg rammebegrepet. Det syntes jeg var en show utfordring, men det ligger opplagt noen feller innebygd. Du skaper fire tøffe takter, kjører dem i loop'er... Maskinene har likevel ikke fått «overta» i min produksjon. Jeg har brukt dem mer til å redigere og klippe - rydde opp, kan du si.

Kan det bli jazz av sånt?

Saxofon, vokal og gitar er lagt på til slutt, altså etter at Balke har lagt grunnkomp og keyboard.

- Mange jazzmusikere vil stusse over en slik framgangsmåte - ja, mange vil helt sikkert mene at det ikke kan bli jazz av noe sånt?- Helt sikkert, men jeg syns det var show å lage musikk på annet vis. Å gå i studio, som band - det har jeg liksom vært med på noen ganger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer