GRENSELØS: Jon Balke er en leken musiker som lar mange strømmer flyte sammen i Batagraf-ensemblet. På den nye plata er det særlig forholdet mellom ord/tekst og rytmer som utforskes. FOTO: TERJE MOSNES
GRENSELØS: Jon Balke er en leken musiker som lar mange strømmer flyte sammen i Batagraf-ensemblet. På den nye plata er det særlig forholdet mellom ord/tekst og rytmer som utforskes. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

Jon Balkes ordrytmelek

Toner, ord og rytmer i afrikanskinspirert samspill på ny cd.

ALBUM: Pianist/perkusjonist/komponist Jon Balke har i høy grad vært med på å prege jazzåret 2011.

Jøkleba-gjenforeningen på Vossa Jazz, samarbeidet Batagraf/Trondheim Voices i Molde og Trondheim og ikke minst Magnetic Book-konserten under Oslo Jazzfestival bar bud om en musiker i flytsonen, og inntrykket svekkes ikke av Batagraf-albumet «Say And Play» som lanseres med konsert på Parktatret fredag.

JON BALKE: Rytmefest med toner, ord og klanger.
JON BALKE: Rytmefest med toner, ord og klanger. Vis mer

PERKUSJONSKOLLEKTIVET Batagraf, der Balke og Helge Norbakken utgjør den permanente kjernen, er for anledningen bestykket med trommeslager Erland Dahlen, sanger Emilie Stoesen Christensen og poet/oppleser Torgeir Rebolledo Pedersen.

De to siste bringer på hvert sitt vis poetens ord til tonene fra Balkes tangenter og de aldri hvilende perkusjonsmønstrene, til et språk/rytme/tone-prosjekt som ifølge ECMs presseinfo er inspirert av teknikker og tradisjoner fra vestafrikansk wolof-musikk (Senegal, Gambia, Mauritania), yoruba (Nigeria, Kongo) samt arabisk og kubansk musikk.

«Alle skal få»

Stian Around A Hill»

4 1 6
Plateselskap:

Atterklang/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser

Forholdet språk-rytme blir dermed et sentralt analysetema, men det er fullt mulig å bare nyte den instrumentale og verbale musikken,  ikke minst i form av unge Emilie Stoesen Christensens fine ECM-debut sånn ca 40 år etter pappa Jons.

OM ordtaket «seint, men godt» noensinne skal brukes om et debutalbum, må Odd Erik Rudes «Still Present» (sic!) være den best tenkelige anledningen. Med base i Tromsø gjorde fløytisten/komponisten/arrangøren av 1952-årgang seg bemerket allerede på 70-tallet og har siden ledet besetninger av ulik størrelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ODD ERIK RUDE: Gledelig overraskelse nordfra.
ODD ERIK RUDE: Gledelig overraskelse nordfra. Vis mer

På «Still Present» er det swingende, melodiøs og optimistisk mainstreammodernisme som står på repertoaret i kvintett- og nonettinnspillinger fra hhv 2010 og 2004.

Noen av den nordligste landsdelens fineste jazzutøvere og ditto kompetente søringer gir kropp og sjel til Rudes originallåter. Sterkest inntrykk gjør kanskje gitaristen Øystein Norvoll som på utsøkt vis opptrer som både stemningssetter, rytmiker og harmonisk partner for blåserne og bassistene Konrad Kaspersen (kvintetten) og Andreas Amundsen (nonetten).

«Alle skal få»

Stian Around A Hill»

4 1 6
Plateselskap:

Atterklang/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser

Foruten Rude er Norvoll den eneste som spiller i begge gruppene, som har til felles at de virker godt innøvde/samspilte og turnerer arrangementene med nødvendig presisjon. Legg til at begge teller kapable solister, og du sitter igjen med en «long overdue» plate fra en av landets få jazzfløytister av format.

TROMPETEREN Stian Omenås går nye veier når han om et par dager slipper sitt nye Stian Around A Hill-album. «Alle skal få» kommer to år etter førsteplata «Lille Stille» og utgis ikke på cd, men selges via vanlig nedlasting eller som et lite hefte/magasin med nedlastingskort vedlagt.

STIAN AROUND A HILL: Melodibasert kammerimprovisasjon i heftet distribusjon.
STIAN AROUND A HILL: Melodibasert kammerimprovisasjon i heftet distribusjon. Vis mer

I magasinet skriver saksofonist/klarinettist Svein Magnus Furu muntert om improvisasjon og ENO-redaktør Eirik Kydland intervjuer Omenås. Trommeslager Øyvind Skarbø intervjuer saksofonist Håkon Kornstad - som ellers ikke har noe med albumet å gjøre - om hans operafascinasjon og sangstudier, mens bassist Ola Høyer, ny siden forrige plate, er representert med en oppskrift på hvitvinsdampede blåskjell.

Basismusikken i det utvidede albumkonseptet - ofte små, iørefallende melodier - er komponert av Omenås og utviklet mer og mindre improvisatorisk av kvartetten.

«Alle skal få»

Stian Around A Hill»

4 1 6
Plateselskap:

Atterklang/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser

Turnéopptak fra klubbjobber i Kristiansund, Trondheim og Ålesund høsten 2010 byr på lyrisk, melodibasert kammerimprovisasjon i et ganske robust lydbilde. To godt samkjørte blåsere opererer over en bass/trommer-duo som utgjør et konstant drivende og sparkende uromoment, og Omenås' ladede trompetutfoldelse utløser i perioder hyggelige Lester Bowie-assosiasjoner.