SKRIVER LENGER: Etter mange tilbakemeldinger fra leserne har Jon Michelet besluttet å utvide historien om en norsk sjømann under krigen, "En sjøens helt". Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
SKRIVER LENGER: Etter mange tilbakemeldinger fra leserne har Jon Michelet besluttet å utvide historien om en norsk sjømann under krigen, "En sjøens helt". Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Jon Michelet solgte best i julerushet

68-åringen nyter å slå Pondus og «Fifty Shades of Grey» på bestselgerlista. Nå varsler han flere oppfølgere.

(Dagbladet): Årets bokvinner i julesalget ble verken Pondus eller «Fifty Shades of Grey», men det 800 sider tykke førstebindet av Jon Michelets roman om en ung mann som mønstrer til sjøs i det skjebnesvangre året 1939.

«En sjøens helt: Skogsmatrosen» toppet bokhandlerforeningas salgsliste for skjønnlitteratur forrige uke, foran både gråmelert slipserotikk, Frode Øverlis utrettelige tegneseriefigur og Per Pettersons «Jeg nekter».

- Det er eventyrlig. I mitt lange forfatterliv har opplevd mye, men aldri å toppe boklista, sier en glad forfatter.

Skipperstue - Jeg hadde som mål å slå alle «Fifty Shades»-bøkene før nyttår, og klarte det allerede nest siste uka før jul, men da lå Pondus over. Derfor er det moro å gå helt til topps nå. Gleden blir ekstra stor av at en annen forfatter på Oktober forlag, Per Petterson, også er på pallen, sier Michelet, som debuterte i 1975 og særlig er kjent for sine krimromaner.

- Jeg tror boka treffer noe i folkedypet i sjøfartsnasjonen Norge. Jeg får mange hilsener fra lesere som er til sjøs, har vært til sjøs eller har slekt til sjøs, sier Michelet, som skriver sine bøker i en gammel skipperstue på Larkollen.

Ett ekstra bind «Skogsmatrosen» har i to måneder vært den mestselgende norske romanen og har så langt et samlet opplag på 55 000 eksemplarer. Boka, som også skal ut i Danmark, var opprinnelig tenkt som den første av to bind om den oppdiktede sjømannen Halvor Skramstad fra Rena.

Nå ligger det an til å bli en trilogi.

- Planen var å skrive seg fram til vinteren 1946, men mange har ytret et sterkt ønske om at jeg skal skrive om Nortraship-oppgjøret og hvor dårlig behandling krigsseilerne fikk etter krigen, noe mange opplever som en nasjonal skam. Da må jeg følge historien to år lenger, fram til Stortingets behandling av saken i 1948, og skal det gjøres grundig nok må det bli tre bøker, sier Michelet.

- Jeg kan jo ikke rette meg etter alle lesernes ønsker, men dette har det vært et unisont ønske om. I tillegg er det en spennende historie, sier forfatteren.