Jonis mesterverk

Etter mer enn 30 år er Joni Mitchell fremdeles i kunstnerisk vekst, og synger evergreens så du ser hele regnbuen.

Drevet av en usedvanlig poetisk kraft, steg kanadiske Joni Mitchell opp over hurven av singer/songwriters med sitt andre album, «Clouds», i 1969. Siden har hun hvileløst og ofte med formidabelt resultat utvidet sitt tekstlige og musikalske territorium, blant annet gjennom samarbeid med ledende amerikanske jazzmusikere, og hennes gjesteopptreden på Herbie Hancocks «Gershwin's World»-CD (98) antydet mer enn en forbigående flørt med den amerikanske underholdningsmusikken fra mellomkrigstida. Nå er bekreftelsen her, og hvilken!

Med like doser Billie Holiday og levd liv i en røst som er blitt mykere, mørkere og godt innrøkt med årene, tar den modne Mitchell tak i 12 årgangsmelodier av nobel kvalitet. To er hennes egne, «A Case of You» (72) og «Both Sides Now» fra «Clouds», de 10 andre teller blant annet «Stormy Weather», «Comes Love» og «I Wish I Were In Love Again». Alle er arrangert for stor stryker-/blåserbesetning av Vince Mendoza, og med venner som Hancock (piano), Wayne Shorter (saksofoner) og Mark Isham (trompet) lider ikke Mitchell av mangel på solister.

Først og fremst er «Both Sides Now» Joni Mitchells kunstneriske triumf som sanger. Med orkestrering og arrangementer som virtuost dramatiserer tekstinnholdet, speiler CD-en et kjærlighetsforholds forskjellige stadier, fra den yre forelskelsen til oppløsningen, smerten og ettertenksomheten, og Mitchell framstår som en tolker og formidler av edleste valør. Uten å bevege seg bort fra selve melodien, fraserer hun med en jazzmesters frihet og nyanserikdom; swinger når hun skal, setter såre stemninger med små virkemidler og samarbeider perfekt med arrangementene gjennom en CD som bærer klassikerens tegn. Og sammen med Mendozas arrangement av tittellåta har vel Joni Mitchell endelig «gjenerobret» «Both Sides Now» fra Judy Collins/arrangør Joshua Rifkins 30 år gamle versjon.

<B>KJÆRTEGN:</B> Joni Mitchell framstår som en tolker og formidler av edleste valør på «Both Sides Now».