TØFT SAMARBEID: Joshua Green har skrevet boka om samarbeidet mellom Donald Trump (t.v.) og Steve Bannon. Nå planlegges en tv-serie basert på boka. Foto: NTB SCANPIX
TØFT SAMARBEID: Joshua Green har skrevet boka om samarbeidet mellom Donald Trump (t.v.) og Steve Bannon. Nå planlegges en tv-serie basert på boka. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Joshua Green skrev boka som kan ha kostet Steve Bannon jobben

«Devil’s bargain» er blitt nøkkelen til å forstå samarbeidet og rivaliseringen mellom de to alfahannene Bannon og Trump.

Kommentar

Det er vanskelig å tenke seg hva som kan skje om man blir omtalt i en av twittermeldingene til USAs 45. president. Forfatteren av en fersk bok om den amerikanske valgkampen opplevde nettopp det, og han hadde neppe sett for seg utfallet.

I juli utga journalisten Joshua Green «Devil’s Bargain». Boka er en veldokumentert pageturner om forholdet mellom Bannon og Trump. Den handler om hvordan de møttes i 2012, seiret i 2016 og etter hvert kom på kant med hverandre.

Greens mesterlige grep er å gjøre Bannon til den ubestridte hovedpersonen, mens Trump blir avspist med en birolle. Det er nok også grunnen til at Trump la ut en kritisk twittermelding om boka.

Bokas fortelling om Bannons karriere er også en historie om vår tid, med et vell av avslørende anekdoter. Jeg må nøye meg med et lite utvalg.

Mens Bannon var i marinen som ung mann, besøkte han Midtøsten. Det var da hans dype frykt for islam og masseinnvandring skal ha tatt form. Seinere arbeidet han flere år for Goldman Sachs på Wall Street, og hans første steg mot rikdom var en investering i tv-serien «Seinfeld».

På 1990-tallet bodde han i Hong Kong, og arbeidet med nettspillet «World of Warcraft». Oppdagelsen av den politiske kraften blant nettspillere brukte han for hva den er verdt som sjef for nyhetskanalen Breitbart.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da han møtte Trump, fant de to umiddelbart tonen og begynte å samarbeide. Avgjørende er det også at Bannons venn og støttespiller, Rob Mercer, var den viktigste sponsoren av Trumps valgkamp. Mercer hadde blitt rik på å utvikle tjenester som Googles oversetterfunksjon.

Høydepunktet i boka er nok historien om hvordan Bannon ble hyret inn som valgkampstrateg i august 2016.

Da oppsøkte Mercers datter en stadig mer upopulær Trump. At det var en kvinne som ga ham et ultimatum, må ha svidd ekstra. «Om du ikke ansetter Bannon, er du ferdig som kandidat.» Resten er historie.

Denne boka var det altså som havnet i presidentens hender, og 30. juli la han ut twittermeldingen: «Jeg elsker å lese om alle ‘geniene’ som var så avgjørende for min valgsuksess. Problemet er, de fleste finnes ikke. #Falske nyheter!»

Til en medarbeider skal han ha frest: «Den helvetes Bannon tar æren for valget.» Om han har lest boka, er heller tvilsomt. Ifølge et intervju med forfatteren mislikte presidenten at Bannons navn var plassert først i undertittelen: «Steve Bannon, Donald Trump, and the Storming of the Presidency».

Green skjønte raskt at twittermeldingen var god reklame, og retweetet den med kommentaren «Vurder selv!» og en lenke til boka på amazon.com. Hva disse tweetene har betydd for salget, får det bli opp til forskerne å undersøke. Men en uke etter Trumps tweet lå boka på toppen av New York Times bestselgerliste. Den har også fått en rekke strålende anmeldelser. En sammenlikner boka med de store klassikerne om amerikansk politikk. Som Hunter S. Thompsons «Fear and Loathing. On the Campaign Trail ‘72».

Det er også dem som hevder at boka er en av grunnene til at Bannon måtte forlate Det hvite hus.

En ting er i alle fall sikkert, «Devil’s bargain» er blitt nøkkelen til å forstå samarbeidet og rivaliseringen mellom de to alfahannene Bannon og Trump.